Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na Valeo Tech Day se představily asistenční systémy vozů budoucnosti

Komerční sdělení   7:00aktualizováno  7:00
Na testovacím polygonu společnosti Valeo na bývalém vojenském letišti v Milovicích jsme během Valeo Tech Day jako jediní novináři dostali možnost nakouknout do budoucnosti a na vlastní kůži si vyzkoušet asistenční systémy, které se teprve objeví v nových automobilech.

Komerční sdělení

Toto jsou komerční sdělení. iDNES.cz neovlivňuje jejich obsah a není jejich autorem. Více

Komerční sdělení je speciální inzertní formát. Umožňuje inzerentům oslovit čtenáře na ploše větší, než je klasický banner, hodí se tedy například ve chvíli, kdy je potřeba popsat vlastnosti nového produktu, představit společnost nebo ukázat více fotografií.

Aby bylo na první pohled odlišitelné od redakčních textů, obsahuje jasné označení „Komerční sdělení“ v záhlaví článku.

Pro komerční sdělení platí podobná pravidla jako pro další formy inzerce na iDNES.cz. Nesmí tedy být v rozporu s dobrými mravy a zásadami poctivého obchodního styku, nesmí porušovat práva třetích osob a poškozovat něčí dobrou pověst. Na rozdíl od bannerové reklamy je z komerčních sdělení vyloučena politická inzerce.

Komerční sdělení, jejich titulky a tvrzení v nich obsažená nesmějí být lživá a klamavá.

Ceník komerčních sdělení včetně kontaktů na obchodní oddělení najdete zde.

Na Valeo Tech Day se představily asistenční systémy vozů budoucnosti | foto: Valeo Autoklimatizace k.s.

Francouzská firma Valeo je předním světovým dodavatelem pro automobilový průmysl. Hodně aktivní je v České republice, kde má hned tři výrobní závody. V Rakovníku vyrábí klimatizační jednotky a ovládací panely do automobilů, v Žebráku vznikají výměníky tepla a v Humpolci kompresory do klimatizací.

V Praze má ale Valeo vlastní vývojové centrum, které aktuálně zaměstnává přibližně 150 lidí a jelikož plánuje další masivní investice do vývoje, shání inženýry či studenty vysokých škol. Ti také koneckonců tvořili podstatnou část z více než šesti desítek účastníků Valeo Tech Day. Mimochodem, tato společnost se může pochlubit titulem Investor roku 2014 v České republice v kategorii Výzkum a vývoj.

Na Valeo Tech Day jsme si vyzkoušeli asistenční systémy

Workshop byl rozdělen do osmi sekcí, kde nás vývojáři seznámili jak s již používanými asistenčními systémy, tak i s těmi novými. Do první kategorie patří například asistent hlídání mrtvého úhlu vnějších zpětných zrcátek BSD (Blind Spot Detection) založený na principu radarů umístěných v zadním nárazníku vozu. Tento systém dokáže varovat před přibližujícím se automobilem až 3 sekundy dopředu, radary mají dosah od 20 do 100 m.

Na Valeo Tech Day se představily asistenční systémy vozů budoucnosti

Kdo někdy couval z řady zaparkovaných aut, jistě ocení systém CTA (Cross Traffic Alert), který opět díky radarům v zadních náraznících upozorní na přibližující se auto, které není vidět. Systém AEB (Autonomous Emergency Braking), pracující na bázi laserové diody umístěné pod vnitřním zpětným zrcátkem, dokáže zjistit překážku před vozidlem v dostatečném předstihu, a pokud řidič nezačne brzdit, udělá to za něj elektronika sama. V městských rychlostech dokáže nehodě zcela zamezit.

Na Valeo Tech Day se představily asistenční systémy vozů budoucnosti

Inovace do vozů budoucnosti

Nás ale pochopitelně nejvíc zajímaly asistenční systémy, které teprve čekají na své nasazení. Jedním z nich je asistent WZA – Working Zone Assistant. Ten má za úkol usnadnit průjezd místem, kde jsou kvůli opravám zúžené jízdní pruhy. Základní princip systému je podobný jako u zařízení LKA (Lane Keep Assist), které dokáže snímáním vodorovného dopravního značení na silnici udržet korekcemi do řízení udržet automobil v jízdním pruhu.

Na Valeo Tech Day se představily asistenční systémy vozů budoucnosti

Testovaný Passat CC však byl kromě kamer vybaven i špičkovým laserovým skenerem se záběrem 140° a dosahem až 250 m, který spolu s ultrazvukovými senzory dává velmi přesný přehled o tom, co je kolem auta. Systém tak dokáže rozpoznat skutečné překážky, jako jsou mobilní bariéry či kužely, a na základě jejich informací zasahuje do řízení. Škoda jen, že nefunguje plně autonomně bez zásahu řidiče. WZA funguje v rychlostech 20 až 80 km/h.

Na Valeo Tech Day se představily asistenční systémy vozů budoucnosti

Že je parkování složitá disciplína, asi netřeba zdůrazňovat. V současné době už sice dokáží automobily samy zaparkovat, zatím ale stále vyžadují asistenci řidiče uvnitř vozu. V Milovicích jsme však viděli rodinný Volkswagen Sharan, který se vmáčkl do příčné parkovací mezery mezi dva vozy bez řidiče. Ten s autem přijede k volnému místu, vystoupí, vyndá mobilní telefon, spustí správnou aplikaci, podrží tlačítko a automobil sám zacouvá do mezery. Kromě mnoha čidel je zapotřebí i automobil s automatickou převodovkou. Valeo tento systém nazývá P4U – Park For You a jak nám technici prozradili, je prakticky připravený pro nasazení do výroby.

Na Valeo Tech Day se představily asistenční systémy vozů budoucnosti

Vrcholem celého dne byla ale plně autonomní jízda s Volkswagenem Passat CC, který byl vybaven všemi dnes dostupnými snímači (ultrazvukové senzory, kamery, laserové senzory, radary nebo superpřesná GPS jednotka). Na testovacím okruhu pro něj bylo připraveno hned několik zkoušek. Kromě toho, že se simulovaná silnice dost kroutila (prověřila funkci kamer sledujících vodorovné dopravní značení), nechyběly ani značky s omezením rychlosti, které předvedly spolupráci čidel s tempomatem. Na semaforu s červenou auto muselo samo zastavit a zase se rozjet (což i udělalo) a systémy musely zareagovat i na automobil, který se před nás „nečekaně“ vřítil. Další simulací byla jízda v koloně s nečekaným brzděním.

Na Valeo Tech Day se představily asistenční systémy vozů budoucnosti

Podobných testů autonomního řízení jsme se zúčastnili již několikrát, tento byl ale výjimečný v tom, že jsme vůbec poprvé měli možnost na velkých displejích ve vozech pozorovat, co vlastně ty senzory a kamery vidí. A hlavně jsme mohli mluvit s inženýry, kteří tyto senzory vymýšlejí a zkoušejí jejich funkčnost.

Více informací o vývoji asistenčních systémů najdete na www.valeo.com

Autor:


Nejčtenější

Šneci. To je věčné mládí a sexy lahůdka
Šneci. To je věčné mládí a sexy lahůdka

O projektu chovu a zpracovávání šneků a účincích kosmetiky z jejich extraktu jsme se bavili s Miroslavem Součkem, majitelem společnosti Delicatessen Snailex...  celý článek

Klub cestovatelů najdete jen kousek od Národního divadla.
Fantazii se v Klubu cestovatelů meze nekladou

V multikulturní restauraci a čajovně na Masarykově nábřeží nazvané Klub cestovatelů je možné úplně vše. Můžete tu ochutnat grilovaného cvrčka, dát si v čajovně...  celý článek

Jak si vánoční cukroví bez výčitek dopřát i při dietě?
Jak si vánoční cukroví bez výčitek dopřát i při dietě?

Také se těšíte na Vánoce, ale bojíte se, že zase přiberete? Pečete několik druhů cukroví, kterým zkrátka nedokážete odolat? Pojďme vánoční cukroví upéct...  celý článek

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.