Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na Valeo Tech Day se představily asistenční systémy vozů budoucnosti

Komerční sdělení   7:00aktualizováno  7:00
Na testovacím polygonu společnosti Valeo na bývalém vojenském letišti v Milovicích jsme během Valeo Tech Day jako jediní novináři dostali možnost nakouknout do budoucnosti a na vlastní kůži si vyzkoušet asistenční systémy, které se teprve objeví v nových automobilech.

Komerční sdělení

Toto jsou komerční sdělení. iDNES.cz neovlivňuje jejich obsah a není jejich autorem. Více

Komerční sdělení je speciální inzertní formát. Umožňuje inzerentům oslovit čtenáře na ploše větší, než je klasický banner, hodí se tedy například ve chvíli, kdy je potřeba popsat vlastnosti nového produktu, představit společnost nebo ukázat více fotografií.

Aby bylo na první pohled odlišitelné od redakčních textů, obsahuje jasné označení „Komerční sdělení“ v záhlaví článku.

Pro komerční sdělení platí podobná pravidla jako pro další formy inzerce na iDNES.cz. Nesmí tedy být v rozporu s dobrými mravy a zásadami poctivého obchodního styku, nesmí porušovat práva třetích osob a poškozovat něčí dobrou pověst. Na rozdíl od bannerové reklamy je z komerčních sdělení vyloučena politická inzerce.

Komerční sdělení, jejich titulky a tvrzení v nich obsažená nesmějí být lživá a klamavá.

Ceník komerčních sdělení včetně kontaktů na obchodní oddělení najdete zde.

Na Valeo Tech Day se představily asistenční systémy vozů budoucnosti | foto: Valeo Autoklimatizace k.s.

Francouzská firma Valeo je předním světovým dodavatelem pro automobilový průmysl. Hodně aktivní je v České republice, kde má hned tři výrobní závody. V Rakovníku vyrábí klimatizační jednotky a ovládací panely do automobilů, v Žebráku vznikají výměníky tepla a v Humpolci kompresory do klimatizací.

V Praze má ale Valeo vlastní vývojové centrum, které aktuálně zaměstnává přibližně 150 lidí a jelikož plánuje další masivní investice do vývoje, shání inženýry či studenty vysokých škol. Ti také koneckonců tvořili podstatnou část z více než šesti desítek účastníků Valeo Tech Day. Mimochodem, tato společnost se může pochlubit titulem Investor roku 2014 v České republice v kategorii Výzkum a vývoj.

Na Valeo Tech Day jsme si vyzkoušeli asistenční systémy

Workshop byl rozdělen do osmi sekcí, kde nás vývojáři seznámili jak s již používanými asistenčními systémy, tak i s těmi novými. Do první kategorie patří například asistent hlídání mrtvého úhlu vnějších zpětných zrcátek BSD (Blind Spot Detection) založený na principu radarů umístěných v zadním nárazníku vozu. Tento systém dokáže varovat před přibližujícím se automobilem až 3 sekundy dopředu, radary mají dosah od 20 do 100 m.

Na Valeo Tech Day se představily asistenční systémy vozů budoucnosti

Kdo někdy couval z řady zaparkovaných aut, jistě ocení systém CTA (Cross Traffic Alert), který opět díky radarům v zadních náraznících upozorní na přibližující se auto, které není vidět. Systém AEB (Autonomous Emergency Braking), pracující na bázi laserové diody umístěné pod vnitřním zpětným zrcátkem, dokáže zjistit překážku před vozidlem v dostatečném předstihu, a pokud řidič nezačne brzdit, udělá to za něj elektronika sama. V městských rychlostech dokáže nehodě zcela zamezit.

Na Valeo Tech Day se představily asistenční systémy vozů budoucnosti

Inovace do vozů budoucnosti

Nás ale pochopitelně nejvíc zajímaly asistenční systémy, které teprve čekají na své nasazení. Jedním z nich je asistent WZA – Working Zone Assistant. Ten má za úkol usnadnit průjezd místem, kde jsou kvůli opravám zúžené jízdní pruhy. Základní princip systému je podobný jako u zařízení LKA (Lane Keep Assist), které dokáže snímáním vodorovného dopravního značení na silnici udržet korekcemi do řízení udržet automobil v jízdním pruhu.

Na Valeo Tech Day se představily asistenční systémy vozů budoucnosti

Testovaný Passat CC však byl kromě kamer vybaven i špičkovým laserovým skenerem se záběrem 140° a dosahem až 250 m, který spolu s ultrazvukovými senzory dává velmi přesný přehled o tom, co je kolem auta. Systém tak dokáže rozpoznat skutečné překážky, jako jsou mobilní bariéry či kužely, a na základě jejich informací zasahuje do řízení. Škoda jen, že nefunguje plně autonomně bez zásahu řidiče. WZA funguje v rychlostech 20 až 80 km/h.

Na Valeo Tech Day se představily asistenční systémy vozů budoucnosti

Že je parkování složitá disciplína, asi netřeba zdůrazňovat. V současné době už sice dokáží automobily samy zaparkovat, zatím ale stále vyžadují asistenci řidiče uvnitř vozu. V Milovicích jsme však viděli rodinný Volkswagen Sharan, který se vmáčkl do příčné parkovací mezery mezi dva vozy bez řidiče. Ten s autem přijede k volnému místu, vystoupí, vyndá mobilní telefon, spustí správnou aplikaci, podrží tlačítko a automobil sám zacouvá do mezery. Kromě mnoha čidel je zapotřebí i automobil s automatickou převodovkou. Valeo tento systém nazývá P4U – Park For You a jak nám technici prozradili, je prakticky připravený pro nasazení do výroby.

Na Valeo Tech Day se představily asistenční systémy vozů budoucnosti

Vrcholem celého dne byla ale plně autonomní jízda s Volkswagenem Passat CC, který byl vybaven všemi dnes dostupnými snímači (ultrazvukové senzory, kamery, laserové senzory, radary nebo superpřesná GPS jednotka). Na testovacím okruhu pro něj bylo připraveno hned několik zkoušek. Kromě toho, že se simulovaná silnice dost kroutila (prověřila funkci kamer sledujících vodorovné dopravní značení), nechyběly ani značky s omezením rychlosti, které předvedly spolupráci čidel s tempomatem. Na semaforu s červenou auto muselo samo zastavit a zase se rozjet (což i udělalo) a systémy musely zareagovat i na automobil, který se před nás „nečekaně“ vřítil. Další simulací byla jízda v koloně s nečekaným brzděním.

Na Valeo Tech Day se představily asistenční systémy vozů budoucnosti

Podobných testů autonomního řízení jsme se zúčastnili již několikrát, tento byl ale výjimečný v tom, že jsme vůbec poprvé měli možnost na velkých displejích ve vozech pozorovat, co vlastně ty senzory a kamery vidí. A hlavně jsme mohli mluvit s inženýry, kteří tyto senzory vymýšlejí a zkoušejí jejich funkčnost.

Více informací o vývoji asistenčních systémů najdete na www.valeo.com

Autor:

Nejčtenější

Automobilová budoucnost vzniká v Praze.
Automobilová budoucnost vzniká v Praze

Česko je automobilová velmoc nejen z hlediska výroby aut a komponent. Vyvíjejí se zde a testují i nejmodernější asistenční systémy, díky kterým jsou auta...  celý článek

Jak bezpečně odstranit klíště?
Jak bezpečně odstranit klíště?

Také se před procházkou v lese celí nastříkáte repelentem, zastrčíte si kalhoty do vysokých bot, a stejně na sobě najdete klíště? Neztrácejte hlavu. Máme pro...  celý článek

Vsaďte si a sledujte šlágr Sparta – Plzeň i El Clásico živě na TV Tipsport.
Vsaďte si a sledujte šlágr Sparta – Plzeň i El Clásico živě na TV Tipsport

Netrpělivě očekávaná bitva Sparty s Plzní je tady, tentokrát navíc s luxusním dezertem! Šlágr českého ligového jara má výkop v neděli v 17:30 a sledovat ho...  celý článek

Lino: podlaha, která uspokojí nároky celé vaší rodiny.
Lino. podlaha, která uspokojí nároky celé vaší rodiny

Dětské hry, vaši čtyřnozí mazlíčci, každodenní ruch v kuchyni, setkávání se s přáteli. Rodina je živý organismus a to s sebou nese i zvýšené nároky na podlahu,...  celý článek

Společnost IRRIGA realizovala závlahu pro FC Hradec Králové na nejmodernějším...
Věděli jste, že můžete získat dotace na závlahu fotbalových hřišť?

Perfektně střižený a svěže zelený trávník je chloubou každého dobrého fotbalového klubu nebo golfového greenu. Hřiště ale dostává od hráčů každý den zabrat,...  celý článek

Další z rubriky

Nová ŠKODA KODIAQ se ukrývá v lese. Stačí ji jen najít
Nová ŠKODA KODIAQ se ukrývá v lese. Stačí ji jen najít

Že trávíme až příliš času doma před obrazovkami televizí a monitorů si uvědomuje většina z nás. Automobilka ŠKODA AUTO se s tím rozhodla něco udělat a v rámci...  celý článek

Potřebujete kvalitní těsnění na míru?
Bezproblémový provoz vám zajistí kvalitní těsnění na míru

Vysoce kvalitní těsnění na míru vašemu provozu nabízí světový lídr na trhu SKF Ložiska a.s. Firma dodává komplexní škálu těsnění pro průmyslová odvětví.  celý článek

Podívejte se na atraktivní designové novinky litých kol pro rok 2017
Podívejte se na atraktivní designové novinky litých kol pro rok 2017

Nadcházející jaro přináší také novinky od prémiových značek litých kol AEZ a DOTZ, které si již nyní můžete prohlédnout v novém 3D konfigurátoru kol. Ten...  celý článek

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.