Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na Valeo Tech Day se představily asistenční systémy vozů budoucnosti

Komerční sdělení   7:00aktualizováno  7:00
Na testovacím polygonu společnosti Valeo na bývalém vojenském letišti v Milovicích jsme během Valeo Tech Day jako jediní novináři dostali možnost nakouknout do budoucnosti a na vlastní kůži si vyzkoušet asistenční systémy, které se teprve objeví v nových automobilech.

Komerční sdělení

Toto jsou komerční sdělení. iDNES.cz neovlivňuje jejich obsah a není jejich autorem. Více

Komerční sdělení je speciální inzertní formát. Umožňuje inzerentům oslovit čtenáře na ploše větší, než je klasický banner, hodí se tedy například ve chvíli, kdy je potřeba popsat vlastnosti nového produktu, představit společnost nebo ukázat více fotografií.

Aby bylo na první pohled odlišitelné od redakčních textů, obsahuje jasné označení „Komerční sdělení“ v záhlaví článku.

Pro komerční sdělení platí podobná pravidla jako pro další formy inzerce na iDNES.cz. Nesmí tedy být v rozporu s dobrými mravy a zásadami poctivého obchodního styku, nesmí porušovat práva třetích osob a poškozovat něčí dobrou pověst. Na rozdíl od bannerové reklamy je z komerčních sdělení vyloučena politická inzerce.

Komerční sdělení, jejich titulky a tvrzení v nich obsažená nesmějí být lživá a klamavá.

Ceník komerčních sdělení včetně kontaktů na obchodní oddělení najdete zde.

Na Valeo Tech Day se představily asistenční systémy vozů budoucnosti | foto: Valeo Autoklimatizace k.s.

Francouzská firma Valeo je předním světovým dodavatelem pro automobilový průmysl. Hodně aktivní je v České republice, kde má hned tři výrobní závody. V Rakovníku vyrábí klimatizační jednotky a ovládací panely do automobilů, v Žebráku vznikají výměníky tepla a v Humpolci kompresory do klimatizací.

V Praze má ale Valeo vlastní vývojové centrum, které aktuálně zaměstnává přibližně 150 lidí a jelikož plánuje další masivní investice do vývoje, shání inženýry či studenty vysokých škol. Ti také koneckonců tvořili podstatnou část z více než šesti desítek účastníků Valeo Tech Day. Mimochodem, tato společnost se může pochlubit titulem Investor roku 2014 v České republice v kategorii Výzkum a vývoj.

Na Valeo Tech Day jsme si vyzkoušeli asistenční systémy

Workshop byl rozdělen do osmi sekcí, kde nás vývojáři seznámili jak s již používanými asistenčními systémy, tak i s těmi novými. Do první kategorie patří například asistent hlídání mrtvého úhlu vnějších zpětných zrcátek BSD (Blind Spot Detection) založený na principu radarů umístěných v zadním nárazníku vozu. Tento systém dokáže varovat před přibližujícím se automobilem až 3 sekundy dopředu, radary mají dosah od 20 do 100 m.

Na Valeo Tech Day se představily asistenční systémy vozů budoucnosti

Kdo někdy couval z řady zaparkovaných aut, jistě ocení systém CTA (Cross Traffic Alert), který opět díky radarům v zadních náraznících upozorní na přibližující se auto, které není vidět. Systém AEB (Autonomous Emergency Braking), pracující na bázi laserové diody umístěné pod vnitřním zpětným zrcátkem, dokáže zjistit překážku před vozidlem v dostatečném předstihu, a pokud řidič nezačne brzdit, udělá to za něj elektronika sama. V městských rychlostech dokáže nehodě zcela zamezit.

Na Valeo Tech Day se představily asistenční systémy vozů budoucnosti

Inovace do vozů budoucnosti

Nás ale pochopitelně nejvíc zajímaly asistenční systémy, které teprve čekají na své nasazení. Jedním z nich je asistent WZA – Working Zone Assistant. Ten má za úkol usnadnit průjezd místem, kde jsou kvůli opravám zúžené jízdní pruhy. Základní princip systému je podobný jako u zařízení LKA (Lane Keep Assist), které dokáže snímáním vodorovného dopravního značení na silnici udržet korekcemi do řízení udržet automobil v jízdním pruhu.

Na Valeo Tech Day se představily asistenční systémy vozů budoucnosti

Testovaný Passat CC však byl kromě kamer vybaven i špičkovým laserovým skenerem se záběrem 140° a dosahem až 250 m, který spolu s ultrazvukovými senzory dává velmi přesný přehled o tom, co je kolem auta. Systém tak dokáže rozpoznat skutečné překážky, jako jsou mobilní bariéry či kužely, a na základě jejich informací zasahuje do řízení. Škoda jen, že nefunguje plně autonomně bez zásahu řidiče. WZA funguje v rychlostech 20 až 80 km/h.

Na Valeo Tech Day se představily asistenční systémy vozů budoucnosti

Že je parkování složitá disciplína, asi netřeba zdůrazňovat. V současné době už sice dokáží automobily samy zaparkovat, zatím ale stále vyžadují asistenci řidiče uvnitř vozu. V Milovicích jsme však viděli rodinný Volkswagen Sharan, který se vmáčkl do příčné parkovací mezery mezi dva vozy bez řidiče. Ten s autem přijede k volnému místu, vystoupí, vyndá mobilní telefon, spustí správnou aplikaci, podrží tlačítko a automobil sám zacouvá do mezery. Kromě mnoha čidel je zapotřebí i automobil s automatickou převodovkou. Valeo tento systém nazývá P4U – Park For You a jak nám technici prozradili, je prakticky připravený pro nasazení do výroby.

Na Valeo Tech Day se představily asistenční systémy vozů budoucnosti

Vrcholem celého dne byla ale plně autonomní jízda s Volkswagenem Passat CC, který byl vybaven všemi dnes dostupnými snímači (ultrazvukové senzory, kamery, laserové senzory, radary nebo superpřesná GPS jednotka). Na testovacím okruhu pro něj bylo připraveno hned několik zkoušek. Kromě toho, že se simulovaná silnice dost kroutila (prověřila funkci kamer sledujících vodorovné dopravní značení), nechyběly ani značky s omezením rychlosti, které předvedly spolupráci čidel s tempomatem. Na semaforu s červenou auto muselo samo zastavit a zase se rozjet (což i udělalo) a systémy musely zareagovat i na automobil, který se před nás „nečekaně“ vřítil. Další simulací byla jízda v koloně s nečekaným brzděním.

Na Valeo Tech Day se představily asistenční systémy vozů budoucnosti

Podobných testů autonomního řízení jsme se zúčastnili již několikrát, tento byl ale výjimečný v tom, že jsme vůbec poprvé měli možnost na velkých displejích ve vozech pozorovat, co vlastně ty senzory a kamery vidí. A hlavně jsme mohli mluvit s inženýry, kteří tyto senzory vymýšlejí a zkoušejí jejich funkčnost.

Více informací o vývoji asistenčních systémů najdete na www.valeo.com

Autor:

Nejčtenější

Garážová vrata od firmy TRIDO uspokojí i náročné zákazníky.
Garážová vrata od firmy TRIDO uspokojí i náročné zákazníky

Když se řekne garáž, většina z nás si představí neútulný prostor plný příslušenství k autu nebo jiných předmětů, které se používají v domácnosti, kolem domu či...  celý článek

Trpělivé ruce mistra hrnčíře Jana Vítka již vyrobily stovky nádobí.
Trpělivé ruce mistra hrnčíře Jana Vítka již vyrobily stovky nádobí

Hrnčíř Jan Vítek žije v Myslkovicích u Tábora na jihu Čech. V kouzelném vesnickém domku s travnatým dvorem a velkou hrnčířskou dílnou vznikají stovky kusů...  celý článek

Konsolidace půjček je u lidí stále vyhledávanější .
Konsolidace půjček je u lidí stále vyhledávanější

Platíte každý měsíc leasing na automobil, hypotéku, půjčku na rekonstrukci a další drobné úvěry? Přestáváte mít přehled o tom, kdy máte kterou půjčku zaplatit?...  celý článek

Lákají vás letní výprodeje? V obměně šatníku vám pomůže Ferratum Bank
Lákají vás letní výprodeje? V obměně šatníku vám pomůže Ferratum Bank

Také nemáte na horké letní dny co na sebe? Nebo se chystáte na letní výprodeje, při kterých nakoupíte věci na zimu za hubičku? Je čas na obměnu šatníku!...  celý článek

Špindlerův Mlýn láká na nezapomenutelné léto na horách.
Špindlerův Mlýn láká na nezapomenutelné léto na horách

Toužíte po aktivní dovolené plné zážitků? Vydejte se do města Špindlerův Mlýn a prožijte léto na horách. Vypravte se na turistický výlet, vypůjčte si...  celý článek

Další z rubriky

Povinné ručení: nutné zlo, na kterém lze ušetřit.
Povinné ručení: nutné zlo, na kterém lze ušetřit

Povinné ručení je v zásadě daň, kterou musíte platit, abyste mohli jezdit se svým vozem po silnici. Kolik na ní pojišťovny vybraly v minulém roce? 21 miliard...  celý článek

Autonehoda nebo porucha v zahraničí. Co dělat?
Autonehoda nebo porucha v zahraničí. Co dělat?

Dovolená klepe na dveře a mnoho řidičů se tradičně chystá vyrazit autem, ať už k moři nebo na hory. Co dělat, když vás za hranicemi potká porucha nebo nehoda?...  celý článek

První Karlova rada: Nový vůz mě nenechá ve štychu
První Karlova rada: Nový vůz mě nenechá ve štychu

Vůně nového auta je neopakovatelný zážitek, na tom se asi shodneme všichni. Pokud můžeme, doporučujeme právě vůz nový, protože výběr je v tu chvíli nejširší,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.