Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Komu se vyplatí minipivovar?

Komerční sdělení   7:00aktualizováno  7:00
Zatímco ještě v roce 1990 existoval v Česku takřka jediný funkční minipivovar, dnes máme možnost navštívit cca 200 malých pivovarů ve všech koutech naší země. Mnoho dalších podnikatelů v gastronomii o rozjezdu svého minipivovaru uvažuje. Vyplatí se ale minipivovar každému provozovateli restaurace?

Komerční sdělení

Toto jsou komerční sdělení. iDNES.cz neovlivňuje jejich obsah a není jejich autorem. Více

Komerční sdělení je speciální inzertní formát. Umožňuje inzerentům oslovit čtenáře na ploše větší, než je klasický banner, hodí se tedy například ve chvíli, kdy je potřeba popsat vlastnosti nového produktu, představit společnost nebo ukázat více fotografií.

Aby bylo na první pohled odlišitelné od redakčních textů, obsahuje jasné označení „Komerční sdělení“ v záhlaví článku.

Pro komerční sdělení platí podobná pravidla jako pro další formy inzerce na iDNES.cz. Nesmí tedy být v rozporu s dobrými mravy a zásadami poctivého obchodního styku, nesmí porušovat práva třetích osob a poškozovat něčí dobrou pověst. Na rozdíl od bannerové reklamy je z komerčních sdělení vyloučena politická inzerce.

Komerční sdělení, jejich titulky a tvrzení v nich obsažená nesmějí být lživá a klamavá.

Ceník komerčních sdělení včetně kontaktů na obchodní oddělení najdete zde.

Komu se vyplatí minipivovar? | foto: Ekomplex marketing s.r.o.

"Nadšení provozovatelů restaurací pro myšlenku vlastního minipivovaru nezná mezí. Denně jednáme s několika zájemci o minipivovar nejen z Česka, ale také ze Slovenska, Ruska, Polska a dalších zemí. Nicméně minipivovar není pro každého a často se stává, že zákazník ve svém nadšení ochladne poté, co se proces realizace nápadu dostane do řeči čísel," sdělil nám pan Aleš Jakimov, jednatel firmy Mobilní pivovary s.r.o.

Jak by měl zájemce o minipivovar postupovat, hodlá-li provozovat prosperující podnik?

Především je ze všeho nejdůležitější začít ekonomickou analýzou projektu. To znamená spočítat, zda se podnikateli vyplatí minipivovar provozovat. Zvážit své ekonomické možnosti, případně výši úvěru, který mohu od finanční instituce získat, konzultovat s výrobcem optimální konfiguraci a následně pořizovací cenu minipivovaru. Stanovit si maximální dobu návratnosti investice, správně odhadnout výstav pivovaru, který by měl korespondovat s objemem piva, jenž jsem pravděpodobně schopen prodat. 

Opatrnost investorů bohužel vede k nesprávné úvaze, že se vyplatí začít raději s co nejmenším minipivovarem, který pak vydělá na větší minipivovar v budoucnu. Zde je ovšem kámen úrazu. Ekonomická efektivita minipivovaru totiž neroste lineárně s jeho pořizovací hodnotou. Jeho provoz se začíná vyplácet až od určitého objemu ročně prodaného piva. Když to zjednoduším: Pořídím-li si minipivovar v hodnotě 2,5 milionu korun, může se lehce stát, že návratnost investice bude dlouhých 10 let anebo také nikdy. Naopak s minipivovarem za 3,2 milionu korun mohu dosáhnout návratnosti investice 2-3 roky. Samozřejmě za předpokladu, že jeho výrobní kapacitu využiji do maxima a veškeré vyrobené pivo také prodám. Za ten čtvrtinový rozdíl v pořizovací hodnotě je totiž možné vyrobit minipivovar s dvojnásobným výrobním výkonem.

Na čem tedy závisí ekonomika provozu minipivovaru?

"Můžeme začít investičními náklady, tj. pořízením vlastní technologie minipivovaru, stavebními úpravami objektu, možná také investicí do úpravny vody a tekutých odpadů. Toto jsou ale jednorázové výdaje, které mají na tok financí znatelný vliv jen prvních několik let. Důležitější jsou provozní náklady, kam patří především mzdové náklady na sládka a pomocné pracovníky, náklady na energie, vodu, suroviny a sanitační prostředky. Výnosovými ukazateli jsou pak tržba z prodeje piva, jídla a doplňkových produktů," pokračuje pan Aleš Jakimov.

Komu se vyplatí minipivovar?

Z ekonomických analýz projektů minipivovarů jasně vyplývá, co je a co není pro ekonomický model minipivovaru podstatné. Můžeme prozradit, že na ekonomicky příznivý provoz minipivovaru mají zásadní vliv pouze dvě hlavní veličiny. Těmi jsou prodejní cena piva a objem prodaného piva. Přesáhne-li součin těchto dvou veličin určitou kritickou hodnotu, pak je již pro ziskovost minipivovaru zcela nepodstatné, zda provozovatel nakupuje vodu od dodavatele anebo ji čerpá z vlastní studny. 

Stejně tak má na ziskovost podniku minimální vliv, napájí-li minipivovar elektřinou či plynem od toho nebo jiného dodavatele. Naproti tomu, pokud se dostane provozovatel hluboko pod tuto kritickou hodnotu, nepomůže mu k ziskovosti podniku ani to, že nakoupil levně starý minipivovar v bazaru, ani že se ve výrobě piva zadarmo střídá s manželkou. Na to je potřeba pamatovat na prvním místě. Jestliže podnikatel neprojde úspěšně tímto vstupním testem a zůstane z pohledu ekonomické analýzy podniku v červených číslech, měl by od myšlenky vlastního minipivovaru raději upustit, nemají-li se skutečná provozní účetní data stát v budoucnu jeho noční můrou.

Je potřeba zaměřit se na zajištění dostatečného odbytu piva 

Doporučil bych každému zájemci o provoz vlastního minipivovaru začít tím, co je pro provoz každé firmy podstatné. Tedy zajistit dostatečný odbyt prodávaného produktu, v tomto případě piva a souběžně nabízených jídel a nápojů, a to s dostatečnou marží. Proto je potřeba provozovat anebo koupit do vlastnictví objekt na dobrém místě, s možností parkování, nejlépe s velkou letní terasou. 

Naprosto zásadním předpokladem pro ziskový podnik je vlastnictví minipivovaru a restaurace toutéž osobou či firmou. Rozhodně nebude možné úspěšně rozjet minipivovar bez vlastní restaurace s tím, že podnikatel chce prodávat pivo jen do jiných cizích restaurací. Důvody jsou dva. Jednak velkoobchodní cena, za kterou budou odběratelé ochotní nakupovat, sníží zisk na prodaném litru piva až o 90 %. Za druhé se výrobci dosud neznámé či neexistující značky piva před zahájením výroby těžko podaří dosáhnout podpisu dlouhodobé odběratelské smlouvy s tolika odběrateli, aby mu to vykompenzovalo 10x nižší výnosnost, což souvisí s prvním důvodem. 

Komu se vyplatí minipivovar?

Základní ekonomickou analýzu projektu zpracováváme se zákazníky zdarma jako první krok při osobním jednání, kdy nás navštíví v kanceláři našeho výrobního závodu v Opavě se záměrem pořídit si minipivovar.

Teprve ve druhé fázi má smysl přistoupit k realizační fázi minipivovaru. Zde si již dokážeme poradit téměř s každou dispozicí objektu a vyrobit restaurační minipivovar na míru konstrukčně i výkonově odpovídající konkrétní restauraci. Jako jediní světoví výrobci speciálních kontejnerových minipivovarů dokonce umíme dodat plnohodnotný minipivovar i k restauraci, která žádný volný prostor pro zabudování pivovarské technologie nemá.

Nakonec zbývá jen projít námi doporučovaných 12 kroků k prosperujícímu minipivovaru a další výrobce domácího piva může nastoupit svoji cestu k úspěšnému podniku.

O rozhovor jsme požádali pana Bc. Aleše Jakimova, jednatele fy Mobilní pivovary s.r.o. http://www.ceskeminipivovary.cz , jejímž výrobním programem je  výroba minipivovarů, rekonstrukce minipivovarů a výroba zařízení pro minipivovary.

Autor:


Komerční sdělení

Komerční sdělení je placená služba portálu zprávy.iDNES.cz, která měsíčně osloví 650 000 uživatelů. Další informace najdete ZDE

Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.