Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kauza Dieselgate: hromadná žaloba usnadní cestu k odškodnění i Čechům

Komerční sdělení   0:01aktualizováno  0:01
Majitelé vozů Volkswagen se softwarem oklamávajícím měřící systémy emisí musí svá auta podrobit servisní prohlídce. Hromadná žaloba, usnadňující celý proces vymáhání odškodnění, není v České republice doposud možná, efektivní variantou je její podání v USA.

Komerční sdělení

Toto jsou komerční sdělení. iDNES.cz neovlivňuje jejich obsah a není jejich autorem. Více

Komerční sdělení je speciální inzertní formát. Umožňuje inzerentům oslovit čtenáře na ploše větší, než je klasický banner, hodí se tedy například ve chvíli, kdy je potřeba popsat vlastnosti nového produktu, představit společnost nebo ukázat více fotografií.

Aby bylo na první pohled odlišitelné od redakčních textů, obsahuje jasné označení „Komerční sdělení“ v záhlaví článku.

Pro komerční sdělení platí podobná pravidla jako pro další formy inzerce na iDNES.cz. Nesmí tedy být v rozporu s dobrými mravy a zásadami poctivého obchodního styku, nesmí porušovat práva třetích osob a poškozovat něčí dobrou pověst. Na rozdíl od bannerové reklamy je z komerčních sdělení vyloučena politická inzerce.

Komerční sdělení, jejich titulky a tvrzení v nich obsažená nesmějí být lživá a klamavá.

Ceník komerčních sdělení včetně kontaktů na obchodní oddělení najdete zde.

KLB | foto: KLB

Tři měsíce stará kauza Dieselgate, týkající se podvodných emisních softwarů montovaných do vozů Volkswagen, zasáhne přibližně 11 000 000 vozů po celém světě, v České republice jde o asi 150 000 z nich. Majitel postiženého automobilu tohoto koncernu vyrobeného mezi lety 2009 až 2013 je povinen nechat auto přezkoumat autorizovaným servisem.

U řady z nich bude zřejmě nezbytné instalovat nové katalyzátory, upravit vstřikovací systémy nebo dokonce zabudovat nádrže na roztok s močovinou. Řidiči, kteří by opravu během příštího roku nepodstoupili, riskují ztrátu technického osvědčení.

KLB

Odškodnění za nekalé obchodní praktiky a ušlý zisk za dobu, po kterou budou jejich majitelé neschopni provozu, vyžadují řidiči po celém světě. Systém vymáhání náhrady je ovšem v České republice komplikován nemožností podání tzv. hromadných žalob.

„Ministerstvo spravedlnosti v čele s Robertem Pelikánem je dle svého vyjádření připravuje zavést do našeho právního řádu. Pokud by v Česku existovala možnost hromadných žalob, stačilo by jedno podání s podpisy všech poškozených a uhrazení jednoho soudního poplatku. Soud by sloučil všechny případy v jeden a ulehčilo by se i zahlcené justici,“ řekl David Kuboň z advokátní kanceláře KLB Legal, která zastupuje majitele vozů postižených touto kauzou.

Než však návrh novely zákona vznikne, uběhne většinou déle než rok, během dalšího roku je poté schválena parlamentem. Do té doby je možné podávat individuální žaloby. Podle právníků je to nyní ale velmi finančně a časově náročný proces, který se vyplatí jen při odškodnění přesahujícím několik desítek tisíc korun. Každý účastník totiž musí zaplatit soudní poplatek ve výši 5% žalované částky, případy se řeší jednotlivě u různých soudů, průběh je zdlouhavý a finančně nákladný.

KLB

Pro zjednodušení celé situace advokátní kancelář KLB Legal upozorňuje na možnost podání hromadný žaloby nikoli v České republice, ale ve Spojených státech a Holandsku.

„V těchto zemích je možné postupovat hromadně, přičemž spotřebitelé jsou v obdobných sporech osvobozeni od soudních poplatků. V USA lze navíc podat žalobu i za občany jiných zemí, pokud má kauza globální dosah či pokud vznikla na americkém území. Dieselgate tato kritéria podle našeho názoru naplňuje tím, že podvodný software byl do vozidel instalován primárně kvůli přísnějším americkým normám a vedlejší produktem celého skandálu jsou miliony poškozených vozů v Evropě,“ argumentuje Kuboň.

S rozsudkem amerického soudu by poškození dostali přímé odškodnění, případně alespoň materiály a podklady pro podobné spory v evropských zemích. Z předchozího soudního sporu vyplynula koncernu povinnost jednat o dohodě s americkými majiteli vozů, což v Česku nyní není možné.

„Poškození mají právo na plné odškodnění pravděpodobného snížení dynamiky, navýšení spotřeby a poklesu ceny za pozměněný vůz. Představujeme si náhradu ve výši 10 % z ceny auta,“ říká Kuboň.

K hromadné žalobě se lze připojit prostřednictvím vyplnění formuláře na stránce www.dieselovakauza.cz.



Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.