Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kamiony lze přepravovat i pomocí železnice

Komerční sdělení   7:00aktualizováno  7:00
České silnice jsou nepřiměřeně a někdy až zbytečně zahlcené kamiony. Na vině jsou nesporné výhody silnice dané její větší časovou i plošnou pružností než má železnice. V ČR jsou přitom k dispozici nákladně zmodernizované železniční koridory, které si doslova říkají o lepší využití.

Komerční sdělení

Toto jsou komerční sdělení. iDNES.cz neovlivňuje jejich obsah a není jejich autorem. Více

Komerční sdělení je speciální inzertní formát. Umožňuje inzerentům oslovit čtenáře na ploše větší, než je klasický banner, hodí se tedy například ve chvíli, kdy je potřeba popsat vlastnosti nového produktu, představit společnost nebo ukázat více fotografií.

Aby bylo na první pohled odlišitelné od redakčních textů, obsahuje jasné označení „Komerční sdělení“ v záhlaví článku.

Pro komerční sdělení platí podobná pravidla jako pro další formy inzerce na iDNES.cz. Nesmí tedy být v rozporu s dobrými mravy a zásadami poctivého obchodního styku, nesmí porušovat práva třetích osob a poškozovat něčí dobrou pověst. Na rozdíl od bannerové reklamy je z komerčních sdělení vyloučena politická inzerce.

Komerční sdělení, jejich titulky a tvrzení v nich obsažená nesmějí být lživá a klamavá.

Ceník komerčních sdělení včetně kontaktů na obchodní oddělení najdete zde.

Kamiony na železnici jsou pro silniční dopravce řešením. | foto: Bohemiakombi

Východiskem z této nevyvážené situace je nový trend kombinované přepravy zboží v návěsech a výměnných nástavbách po železnici. Nejen o tom, jaká je budoucnost zmiňované služby v České republice, jsme si povídali s Ing. Vladimírem Fišerem, jednatelem společnosti Bohemiakombi Praha.

Bohemiakombi umí přepravovat kamiony po železnici

Společnost Bohemiakombi prý umí přepravovat kamiony po železnici. Je to pravda?
Hlavní obchodní aktivitou Bohemiakombi vždy byly, jsou a budou přepravy kamionových zásilek po železnici. Začali jsme nejprve s přepravami kompletních kamionů, tedy včetně tahačů a řidičů v lehátkových vozech (tzv.vlaky RoLa), a to mezi Českými Budějovicemi a Villachem (1993-1999) a mezi Lovosicemi a Drážďanami (1994-2004). Za deset let jsme jich po kolejích přepravili na statisíce.

To je tedy už minulost. Jak přepravujete kamiony po železnici dnes?
Už nevozíme na vlacích celé kamiony. Nebylo to hospodárné. Proto dnes na vlacích přepravujeme jen sedlové návěsy, výměnné nástavby anebo tankové kontejnery. Je to způsob organizačně o něco náročnější, ale na druhou stranu rentabilnější. Kamiony přivážejí návěsy nebo výměnné nástavby do Lovosic, kde se naloží na speciální železniční soupravy. V první fázi provozujeme přímé vlaky z Lovosic do Duisburgu a do Hamburku. Tam si je silniční dopravci opět převezmou a po silnici přepraví ke koncovým zákazníkům.

Výhoda ve srovnání s vlaky RoLa je jen jedna, zato však zásadního významu: linky dokážeme provozovat bez státních dotací. Aktuálně po kolejích přepravujeme asi 15.000 kamionových zásilek ročně. Jejich počet ale velmi rychle narůstá. Počet návěsů českých dopravců se letos za první pololetí oproti loňskému roku dokonce více než zdvojnásobil.

Bohemiakombi umí přepravovat kamiony po železniciPo Německu lze přepravovat s využitím železnice o 4 tuny nákladu více

Proč to? Je to snad pro silniční dopravce až tak moc výhodné?
Jednoznačně. Nejdůležitější výhodou je možnost zcela legálně přepravovat po Německu až o 4 tuny nákladu více, tedy o 12 až 13 %. K tomu uspořené dálniční mýto, existující výjimky ze zákazů jízd, osvobození od silniční daně, vyšší produktivita práce…

A co výhody pro koncové zákazníky, jsou vůbec nějaké?
Kromě už zmíněných 4 tun navíc hraje důležitou roli rozložení rizika z přepravy na dva dopravní obory, což koncoví zákazníci ocení v krizových situacích stávek a blokád. I s těmi se občas musí počítat. Za výhodu lze také považovat nižší znečišťování ovzduší CO2 a na něm postavený "zelený" marketing výrobců.

Na západ od našich hranic taková přeprava přece existuje již poměrně dlouho, proč se s ní u nás začalo tak pozdě?
Musí k tomu být vytvořeny tři základní předpoklady: infrastruktura překladišť, pravidelné vlakové linky a také silniční technika návěsů a nástaveb. Naplněn nebyl ani jeden. Situace se zlepšuje až teprve od roku 2005. Zatím jen v Lovosicích, brzy se snad situace zlepší i na Moravě.

Je těžké získat klienty ze strany českých dopravních firem právě pro tuto přepravu?
Jednoduché to není. Museli jsme se potýkat s mnohými předsudky typu: železnice je pomalá, nespolehlivá a drahá. Zkušenosti zákazníků z minula nebývaly vždy nejlepší. Vlaky kombinované dopravy dnes ale umožňují přepravu po železnici s nesrovnatelně vyšší kvalitou. Jedná se o přímé vlaky na dlouhé vzdálenosti. Vlaky jezdí v pevném taktu, bez ohledu na jejich vytížení. Výsledkem je vyšší rychlost přepravy, ale hlavně neporovnatelně vyšší spolehlivost dodání zásilky v daném termínu.

Jak je pro dopravce složité přejít s kamiony na železnice?
Změny v chování lidí a změny zaběhnutých způsobů práce mohou být pro někoho překážkou a tou také většinou jsou i v tomto případě. Problémem může být i nezbytná počáteční investice do jiného druhu silniční techniky...

Kamiony na železnici jsou pro silniční dopravce řešením

Jakým způsobem se u vás projevila hospodářská krize?
Až překvapivě příznivě. Ale má to svoji vnitřní logiku: krize nutí k hledání cest, jak snížit náklady. A kombinovaná doprava silnice – železnice - silnice je pro silniční dopravce řešením, které jim přináší snížení nákladů. To bylo rozhodující.

Pro první schopné české firmy přinesl vstup do systému kombinované dopravy ekonomický růst i v době krize. To je přece pro kombinovanou dopravu v pojetí nového trendu ta nejlepší reference.

Obavy z budoucnosti tedy asi příliš mít nemusíte?
Kombinovaná doprava silnice - železnice je cestou k dosažení vyšší produktivity práce při přepravě zboží. Vyšší produktivita práce bude nepochybně stále důležitějším faktorem. Linky umožňují silničním dopravcům zvyšovat přepravní výkony i při menším počtu silničních tahačů a řidičů. Levným nabídkám dopravců z východněji položených zemí se přece ničím jiným než vyšší produktivitou a vysokou kvalitou přepravy konkurovat ani nedá.

Více na www.bohemiakombi.cz.

logo Bohemiakombi

Autor:

Hlavní zprávy

Další z rubriky

Móda v Brně slaví padesátku, přijedou i známí návrháři.
Móda v Brně slaví padesátku, přijedou i známí návrháři

Co se bude nosit příští jaro a léto? Odpověď najdete na veletrzích STYL a KABO, které se v Brně konají dvakrát do roka už 25 let. Na jubilejní 50. ročník se...  celý článek

Praktický pohled na automatizaci procesů.
Praktický pohled na automatizaci procesů

V oblasti řízení je procesní pohled na organizaci, její aktivity a její okolí beze sporu velmi praktický. Umožňuje chápat souvislosti, oddělit důležité od...  celý článek

Startup Enehano slaví rok: Díky nim radí umělá inteligence i v ČR.
Startup Enehano slaví rok: Díky nim radí umělá inteligence i v ČR

Startup Enehano Solutions slaví první narozeniny. Za úvodních 12 měsíců stihl více než některé firmy za dlouhé roky. Firma získala ocenění IBM Partner roku...  celý článek

Mercedes Třída E 3,0 350d...
Mercedes Třída E 3,0 350d...

r.v. 2016, naj. 17 430 km, diesel
1 352 624 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.