Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Je glukózo-fruktózový sirup, tedy ovocný cukr, opravdu zdravý?

Komerční sdělení   7:00aktualizováno  7:00
Věděli jste, že je sladivost sirupu o 20 až 50 % větší než sladivost bílého cukru? Pojďme se podívat, jestli je tento ovocný cukr, který je odborně nazýván glukózo-fruktózový sirup, skutečně zdravý. A pokud ano, který zvolit právě pro vás?

Komerční sdělení

Toto jsou komerční sdělení. iDNES.cz neovlivňuje jejich obsah a není jejich autorem. Více

Komerční sdělení je speciální inzertní formát. Umožňuje inzerentům oslovit čtenáře na ploše větší, než je klasický banner, hodí se tedy například ve chvíli, kdy je potřeba popsat vlastnosti nového produktu, představit společnost nebo ukázat více fotografií.

Aby bylo na první pohled odlišitelné od redakčních textů, obsahuje jasné označení „Komerční sdělení“ v záhlaví článku.

Pro komerční sdělení platí podobná pravidla jako pro další formy inzerce na iDNES.cz. Nesmí tedy být v rozporu s dobrými mravy a zásadami poctivého obchodního styku, nesmí porušovat práva třetích osob a poškozovat něčí dobrou pověst. Na rozdíl od bannerové reklamy je z komerčních sdělení vyloučena politická inzerce.

Komerční sdělení, jejich titulky a tvrzení v nich obsažená nesmějí být lživá a klamavá.

Ceník komerčních sdělení včetně kontaktů na obchodní oddělení najdete zde.

Jak si vánoční cukroví bez výčitek dopřát i při dietě? | foto: Biogen Praha, s.r.o.

Ještě nedávno se sirup doporučoval i pro lidi s diabetem, protože nezvyšuje hladinu cukru v krvi neboli glykemický index. Ale nyní se vše obrací, protože odborníci zjistili, že tento ovocný sirup stojí za mnoha vážnějšími civilizačními chorobami jako je např. obezita, ateroskleróza, diabetes 2. typu, steatóza nebo jaterní cirhóza.

Také ovocný cukr v nadměrné míře škodí

Steatóza či jaterní cirhóza vznikají, když se nadměrné množství fruktózy v játrech přemění v tuk. Některé meziprodukty lipidového metabolismu navíc snižují citlivost tkáně k inzulínu. Tento jev, označovaný jako tzv. inzulínová rezistence, je (spolu s pozdějším poklesem vylučování inzulínu) jedním z průvodních jevů diabetu 2. typu. Nebezpečí ovšem nehrozí jen játrům. Lipidy jsou totiž baleny do VLDL částic a posílány krevním oběhem k dalším tkáním, kde teoreticky mohou působit obdobně.

Fruktóza zvyšuje syntézu tuků, které se usazují v cévních stěnách. A zde je již jasné, proč její nadměrná konzumace může být jednou z příčin cévních chorob i ischemické choroby srdeční. Zvyšuje také množství tzv. viscerálního tuku (tuk uložený mezi orgány). Tento tuk uvolňuje hormony a ovlivňuje metabolismus, takže výsledkem je zvýšené riziko kardiovaskulárních onemocnění, cukrovky 2. typu a u žen rakoviny prsu. Příjem fruktózy znamená zvýšené riziko vzniku nežádoucích tukových zásob. Zatímco glukóza se spálí a přemění na tuk jen z 5 %, fruktóza se přemění na tuk ze 40 %.

Jaké potraviny obsahují glukózo-fruktózový sirup?

Ovocný cukr či glukózo-fruktózový sirup najdeme v mnoha potravinách - v jogurtech, balené šunce, džusech apod. Výrobci potravin jej dávají všude, protože je mnohem levnější než bílý cukr. Proto čtěte pozorně etikety na potravinách.

Javorový sirup

Javorový sirup je známý díky Kanadě, odkud pochází. Kanada a javorový list k sobě prostě patří. Jedná se o velmi oblíbené sladidlo, které je podstatně zdravější než klasický bílý cukr. Je to přírodní cukr, takže nezpůsobuje překyselení organismu jako cukr bílý. Toto oblíbené sladidlo se používá zejména do sladkých jídel jako ozdoba navrch - třeba na oblíbené palačinky.

Javorový sirup podporuje imunitní systém a trávení, chrání buňky před působením volných radikálů, zajišťuje pevné kostní a kloubní tkáně, působí jako prevence proti rakovině, osteoporóze a kardiovaskulárních onemocnění, má antiseptické účinky, normalizuje hladinu cukru v krvi, snižuje vysoký cholesterol a dodává vitalitu.

Agávový sirup

Z rostliny agáve se vyrábí agávový sirup podobný javorovému sirupu. Z agáve se bere šťáva, která se později díky látce inulin přemění na sladidlo podobné medu - v hustou a lepkavou hmotu. Agáve má dlouhé a pichlavé listy podobné rostlině aloe vera - obsahují cenné živiny a účinné látky, které si hravě poradí s problémovým trávením, záněty a navíc mají vyšší sladkost, než má klasický rafinovaný cukr.

Toto zdravější sladidlo můžete použít všude tam, kde jste zvyklí přidávat med nebo javorový sirup. Přidat si ho můžete například do jogurtu, kaše, koláče, krému, tvarohu, pudinku, koktejlu, ovocné nebo zeleninové šťávy.

Agávový sirup podporuje imunitu a vyprazdňování, má antiseptické účinky, působí jako prevence proti kardiovaskulárním onemocněním a osteoporóze, nezpůsobuje extrémní kolísání cukru v krvi, dokáže snížit vysoký cholesterol a podporuje trávení.

Rýžový sirup

Rýžový sirup je oblíbený pro svou neutrální chuť a všestranné použití. Dá se použít naprosto univerzálně, zejména na pečení. Vychutnat si ho můžete třeba s jogurtem a oříšky. Hodí se na oslazení kaší, nákypů apod.

Rýžový sirup je světlý, tekutější a má poměrně nízkou sladivost. Hodí se pro studenou i teplou kuchyni. Obsahuje 23 % glukózy a 31 % maltózy. Může obsahovat stopy lepku.

Pšeničný sirup

Pšeničný sirup se hodí zejména na pečení. Optimálně sladí, v těstech dobře funguje a výslednou chuť pokrmu nezmění. Pšeničný sirup je spíše řídký. V závěru výrobního procesu tohoto pšeničného sirupu se přidává fruktóza, a to z toho důvodu, aby se zvýšila sladivost. Pšeničný sirup obsahuje 21 % fruktózy, 27 % glukózy a 17 % maltózy.

Pokud použijete obilné sirupy k oslazení těsta nebo pokrmu, může se stát, že vám díky obsaženým enzymům zřídne. Raději tedy sirup před použitím krátce povařte. U pokrmů, které chcete osladit i zahustit (např. omáčky), nejdříve přidejte sirup, povařte a až potom zahustěte. Pokud vaříte kaši, přidejte sirup hned na začátku vaření, ne na konci na dochucení. Tento postup dodržujte u dalších obilných sirupů (kukuřičný, špaldový, rýžový, z ječného sladu). Pšeničný sirup obsahuje lepek.

Špaldový sirup

Špaldový sirup se chutí i konzistencí hodně přibližuje medu. Je vhodný na pečení i dochucení. Jeho plná chuť vynikne při přelití kaší a dezertů. Ačkoliv je špalda odrůda pšenice, špaldový a pšeničný sirup se od sebe liší. Špaldový sirup je hustý, tmavší a má výraznější plnou chuť. Špaldový sirup obsahuje 20 % glukózy a 36 % maltózy.

Švestkový sirup

Voní a chutná jako švestková povidla, ale má konzistenci sirupu. Hodí se na přelití sladkých pokrmů – švestkových knedlíků, snídaňových kaší, pudinků. Dobře se doplňuje s perníkovým kořením a ořechy. Doladí i dušené zelí. Můžete ho použít jako základ ovocné omáčky, která se tradičně připravovala na Vánoce a jedla s vánočkou. Výborný je na přelití bramborových nočků s ořechy. Švestkový sirup obsahuje 16-20 % fruktózy, 24-29 % glukózy, 0-2 % sacharózy.

Brusinkový sirup

Brusinkový sirup má velmi příjemnou chuť a vůni. Výborný je na slazení kaší a moučníků, ale i nápojů. Neobsahuje žádná přidaná aromata, barviva nebo konzervanty.

Borůvkový sirup

Borůvkový sirup v biokvalitě má velice příjemnou vůni a chuť. Můžete ho použít k dochucení moučníků, kaší, do jogurtu, ale třeba i na přípravu nápojů. Neobsahuje žádná umělá aromata nebo barviva.

Datlový sirup

Datlový sirup je vynikající, velmi oblíbený a děti ho milují. Je velmi výrazný a na ochucení stačí malé množství. Datlový sirup je báječný jen tak nebo s miskou krupicové kaše. Má tmavou barvu, je voňavý, poměrně hustý s charakteristickou chutí a dobře sladí, je tradičním sladidlem na Středním východě.

Datlový sirup se hodí na studenou i teplou kuchyni. Nechte jej vyniknout nejlépe s neutrálními pokrmy, jako je tofu krém, bílý jogurt, tvaroh. Hodí se na ovesnou nebo jinou snídaňovou kaši, palačinky, ale i na doslazení obilné kávy. Datlový sirup obsahuje 15-30 % fruktózy, 17-40 % glukózy a 3-34 % sacharózy.

Zdravé sirupy najdete na Celidia

Pamatujte, že i když jsou tyto sirupy zdravější než rafinovaný bílý cukr, i tady platí pravidlo „všeho s mírou“. Nejrůznější druhy sirupů najdete na internetovém portále Celidia, který nabízí kompletní sortiment zdravých potravin, včetně rad, tipů a dalších zajímavých informací.

Vyberte si i další zdravé suroviny na www.celidia.cz.

Autor:

Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.