Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Jak se vyvíjel trh s povinným ručením v roce 2013?

Komerční sdělení   7:00aktualizováno  7:00
Rok 2013 se na trhu povinného ručení nesl ve znamení konce dlouhodobé cenové války a příprav na nový občanský zákoník, který vstoupil v platnost k 1. lednu 2014. Dramatický propad cen povinného ručení se v roce 2013 zastavil, reálný růst cen se však projeví až v průběhu roku 2014.

Komerční sdělení

Toto jsou komerční sdělení. iDNES.cz neovlivňuje jejich obsah a není jejich autorem. Více

Komerční sdělení je speciální inzertní formát. Umožňuje inzerentům oslovit čtenáře na ploše větší, než je klasický banner, hodí se tedy například ve chvíli, kdy je potřeba popsat vlastnosti nového produktu, představit společnost nebo ukázat více fotografií.

Aby bylo na první pohled odlišitelné od redakčních textů, obsahuje jasné označení „Komerční sdělení“ v záhlaví článku.

Pro komerční sdělení platí podobná pravidla jako pro další formy inzerce na iDNES.cz. Nesmí tedy být v rozporu s dobrými mravy a zásadami poctivého obchodního styku, nesmí porušovat práva třetích osob a poškozovat něčí dobrou pověst. Na rozdíl od bannerové reklamy je z komerčních sdělení vyloučena politická inzerce.

Komerční sdělení, jejich titulky a tvrzení v nich obsažená nesmějí být lživá a klamavá.

Ceník komerčních sdělení včetně kontaktů na obchodní oddělení najdete zde.

Jak se vyvíjel trh s povinným ručením v roce 2013? | foto: ABC Pojištění

Přesuny tržních podílů mezi pojišťovnami vyvolané cenovou válkou se téměř zastavily, pojišťovny více než kdykoliv v posledních 6 - 7 letech začaly hlídat rentabilitu tohoto pojistného odvětví a upustili od nesmyslných, podbízivých cen.  

 Ceny povinného ručení

Pokles cen povinného ručení se v roce 2013 zastavil. I když celkově průměrné pojistné ještě mírně pokleslo na 2 746 Kč, u nově sjednávaných smluv se již přece jenom objevili první náznaky nárůstu cen. Ve druhém pololetí 2013 i pojišťovny, které v minulých letech razily strategii nárůstu podílu na trhu za každou cenu, upravily své sazebníky. Mnohé pojišťovny také s odkazem na dopady chystaných legislativních změn provedly úpravy ceníků povinného ručení již v posledních měsících roku 2013.

Počty pojištěných vozidel

Počet vozidel s pojištěním odpovědnosti z provozu vozidla již od roku 2000 souvisle stoupá. V důsledku zavedení zákonné sankce pro majitele nepojištěných vozidel od roku 2009 nárůst dále zrychlil. V roce 2013 počet pojištěných vozidel dosáhl téměř 7 milionů.

Z celkového pohledu na trhu povinného ručení nedochází k zásadním pohybům. I přes léta trvající cenovou válku si překvapivě udržují 4 největší pojišťovny -  Česká pojišťovna, Kooperativa, Česká podnikatelská pojišťovna a Allianz, vysoký tržní podíl, i když cenově nepatří k těm nejatraktivnějším. Naopak, s výjimkou České podnikatelské pojišťovny, nikdy neměly svůj marketing založen na ceně povinného ručení. I když jejich podíl na trhu mírně klesá, pořád se udržuje na úrovni kolem 70 %.

Přesto však byly v posledních letech nuceny svou cenovou politiku upravovat v reakci na kroky menších pojišťoven. V prvopočátcích zejména Triglav pojišťovna, posléze Slavia pojišťovna a v posledním období AXA pojišťovna postavily svůj úspěch na dumpingových cenách. Je zajímavé, že ani jednoznačná sázka na agresivní cenový marketing nevedla k úspěchu Direkt pojišťovny, která tak byla po několika letech a obrovských marketingových výdajích nucena opustit český trh.

Podíly jednotlivých pojišťoven na trhu

Výše zmiňované dumpingové ceny v letech 2011-2013 napomohly AXA pojišťovně získat přibližně 3% tržní podíl. Obrovský nárůst v letech 2012 a 2013 se však již zastavil a ve druhé polovině roku 2013 již počet pojištěných vozidel téměř nerostl.  Významnější nárůst (kolem 30 %) klientů zaznamenali ještě Wüstenrot, Hasičská pojišťovna a Slavia pojišťovna. V absolutních počtech je zajímavý rovněž nárůst u Uniqa pojišťovny, nicméně ten zjevně souvisí s převodem klientů končící Direkt pojišťovny. 

Podíly jednotlivých pojišťoven na trhu

Zdroj: ČKP

Naopak významnější pokles počtu pojištěných vozidel kromě Direct pojišťovny, která ukončila činnost, zaznamenaly pouze Česká pojišťovna a Allianz. Pozice ostatních pojišťoven je více méně stabilní. Lze předpokládat, že s obratech trendu vývoje cen zákonného pojištění vozidel poklesne celkově "cenová turistika“ a každoroční obměna povinného ručení ztratí na své atraktivitě. Mnohem více, než doposud při volbě pojištění svého vozidla budeme využívat možnosti srovnání povinného ručení na internetu, a to nejenom z pohledu jeho ceny, ale i z pohledu nabízených připojištění a dalších služeb, které pojišťovny v posledních letech v rámci konkurenčního boje zavedly či vylepšily. Ať se jedná o asistenční služby, přímou likvidaci, nebo jiná „lákadla“, současné povinné ručení se již mnohdy z kategorie „zákonné daně“ dostává do kategorie standardního finančního produktů.

Autor:

Komerční sdělení

Komerční sdělení je placená služba portálu zprávy.iDNES.cz, která měsíčně osloví 650 000 uživatelů. Další informace najdete ZDE

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.