Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

I díky nástrojárně v Lanškrouně se hýbe celý svět

Komerční sdělení   7:00aktualizováno  7:00
Skutečnými mistry svého oboru se mohou cítit lidé z nástrojárny a lisovny plastů INA Lanškroun. Jen málokdo se totiž může pochlubit tím, že se díky jeho práci doslova točí svět. Lanškrounská INA vyrábí speciální nástroje pro ostatní závody skupiny INA Schaeffler po celém světě. Díky nim pak v sériových výrobách vznikají například vahadla, ventily, převodovky nebo spojky.

Komerční sdělení

Toto jsou komerční sdělení. iDNES.cz neovlivňuje jejich obsah a není jejich autorem. Více

Komerční sdělení je speciální inzertní formát. Umožňuje inzerentům oslovit čtenáře na ploše větší, než je klasický banner, hodí se tedy například ve chvíli, kdy je potřeba popsat vlastnosti nového produktu, představit společnost nebo ukázat více fotografií.

Aby bylo na první pohled odlišitelné od redakčních textů, obsahuje jasné označení „Komerční sdělení“ v záhlaví článku.

Pro komerční sdělení platí podobná pravidla jako pro další formy inzerce na iDNES.cz. Nesmí tedy být v rozporu s dobrými mravy a zásadami poctivého obchodního styku, nesmí porušovat práva třetích osob a poškozovat něčí dobrou pověst. Na rozdíl od bannerové reklamy je z komerčních sdělení vyloučena politická inzerce.

Komerční sdělení, jejich titulky a tvrzení v nich obsažená nesmějí být lživá a klamavá.

Ceník komerčních sdělení včetně kontaktů na obchodní oddělení najdete zde.

I díky nástrojárně v Lanškrouně se hýbe celý svět | foto: INA Lanškroun, s.r.o.

„Třeba systém na polohování volantu nahoru a dolů. I ten se dělá v našich závodech. Ze skupiny INA Schaeffler pochází až 75 procent všech věcí, které se v autech pohybují,“ popisuje ředitel společnosti INA Lanškroun Ing. Jan Goláň.

Lanškrounský závod je absolutní špičkou ve svém oboru. Zdejší produkty putují na všechny kontinenty. V současnosti se tu vyrábějí ty nejsofistikovanější díly, které odebírají třeba BMW nebo General Motors. Klíčové je spojení nástrojárny, lisovny plastů a konstrukce. Ucelený kruh dokáže splnit ty nejnáročnější požadavky na kvalitu i rychlost úprav.

„Jedním z našich produktů určených přímo pro zákazníky je Wärme Management Modul. To je jeden z nejsložitějších produktů, které Schaeffler dodává na automobilový trh. Zjednodušeně můžeme říci, že se jedná o třícestný ventil, jakousi vodní pumpu, který má za cíl zvýšit výkon a snížit spotřebu a emise CO2. Díky němu auta splní nejpřísnější emisní normu Euro 6. Je to komplexní díl, který se skládá ze 47 kusů a z toho 16 je u nás lisovaných plastů,“ vysvětluje Goláň.

Firma přitom používá speciální plast, který vydrží teplotu až 200 stupňů Celsia a nevadí mu tak provoz v letních ani v zimních podmínkách. Součástí zařízení je také elektromotor, čipy a senzory. Vše se kompletně vyrábí v Lanškrouně.

I díky nástrojárně v Lanškrouně se hýbe celý svět

Vychovávají si vlastní odborníky

Nástrojárna skupiny INA Schaeffler není v Lanškrouně náhodou. Německá společnost koupila zdejší podnik kvůli zkušeným odborníkům, kteří zde pracují už po čtyři generace. Ti jsou totiž pro úspěch firmy tou nejdůležitější ingrediencí.

„Za minulého režimu byly v Československu jen dvě nástrojárny, které se mohly dostat k embargovaným strojům, v Rožnově a Lanškrouně. Tehdejší Tesla pro ně díky zastoupení ve Vídni nakupovala stroje s přesností setin milimetru,“ odkrývá historii ředitel s tím, že pod novým majitelem se přesnost ještě zvýšila. Do nákupu nových strojů skupina investovala přes 800 milionů korun.

S rozšiřováním výroby však firmě začali odborníci chybět. Nástrojaři na trhu práce nebyli, a tak se společnost před deseti lety rozhodla, že si vyučí vlastní lidi. Spolu spolupracuje s učilištěm, kde každý rok podporuje a finančně motivuje budoucí nástrojaře.

„Škole jsme za symbolickou korunu prodali naše starší stroje, aby se měli na čem učit. Žáci u nás mají praxi a dostávají i kapesné. Do výroby pak nastoupí zhruba čtyři z nich, ostatní třeba dál studují, nebo se věnují jiné profesi. Nástrojárnu tak máme stabilizovanou,“ doplňuje Jan Goláň.

Prostory už nestačí

INA Lanškroun v současnosti zaměstnává 590 lidí. Do budoucna však počítá s výrazným rozšířením výroby. Přijmout by tu chtěli až 960 zaměstnanců. Nová továrna by měla stát na pozemku velkém 5 tisíc metrů čtverečních. Vše je ale zatím ve fázi hledání vhodné lokality. Společnost má v hledáčku svitavskou průmyslovou zónu. Jednání však nejsou jednoduchá, například kvůli poplatkům za vyjmutí pozemku ze zemědělského půdního fondu.

„Ten poplatek vychází na 1140 korun za metr. Automaticky je tak pozemek o 80 milionů korun dražší a v takovém případě nemá cenu stavět. Čekáme ale na nový zákon, který je teď ve vládě. Ten by měl od poplatku oprostit některé průmyslové zóny,“ uzavírá ředitel.

INA Lanškroun s.r.o.

Dvořákova 328, Lanškroun www.schaeffler.cz

Společnost navazuje na dlouhodobou nástrojařskou tradici firmy Tesla Lanškroun. Její hlavní činností je výroba kombinovaných nástrojů, vstřikovacích forem a náhradních dílů pro další výrobu ložisek v závodech skupiny Schaeffler. Pro svou výrobu využívá nejmodernější technologie. Součástí firmy je kromě nástrojárny také vstřikovna plastů s moderními vstřikovacími lisy, konstrukční oddělení a výroba modulů WMM, zajišťujících tepelný management motorů aut, jejich rychlé zahřátí k optimálním provozním podmínkám a snižování CO2. Skupina Schaeffler Group, která zahrnuje značky INA, LuK a FAG, vyvíjí a vyrábí přesné produkty určené pro všechno, co se pohybuje – ať už ve strojích, zařízeních a automobilech, nebo v letecké a kosmonautické technice.

Autor:


Témata: Tesla Motors

Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.