Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hledání práce je práce na plný úvazek

Komerční sdělení   7:00aktualizováno  7:00
Nezaměstnanost padá k nule, firmy se přetahují o zaměstnance a u nejvíce nedostatkových profesí rychle rostou platy. Ideální čas porozhlédnout se po něčem lepším. Jak na hledání práce?

Komerční sdělení

Toto jsou komerční sdělení. iDNES.cz neovlivňuje jejich obsah a není jejich autorem. Více

Komerční sdělení je speciální inzertní formát. Umožňuje inzerentům oslovit čtenáře na ploše větší, než je klasický banner, hodí se tedy například ve chvíli, kdy je potřeba popsat vlastnosti nového produktu, představit společnost nebo ukázat více fotografií.

Aby bylo na první pohled odlišitelné od redakčních textů, obsahuje jasné označení „Komerční sdělení“ v záhlaví článku.

Pro komerční sdělení platí podobná pravidla jako pro další formy inzerce na iDNES.cz. Nesmí tedy být v rozporu s dobrými mravy a zásadami poctivého obchodního styku, nesmí porušovat práva třetích osob a poškozovat něčí dobrou pověst. Na rozdíl od bannerové reklamy je z komerčních sdělení vyloučena politická inzerce.

Komerční sdělení, jejich titulky a tvrzení v nich obsažená nesmějí být lživá a klamavá.

Ceník komerčních sdělení včetně kontaktů na obchodní oddělení najdete zde.

Hledání práce je práce na plný úvazek | foto:  ManpowerGroup s.r.o.

Ukázat firmě, že zrovna vy jste ten nejzajímavější kandidát, ale tak jednoduché není. Představte si, že vaše zkušenosti a dovednosti jsou zboží a vy jste marketingový a obchodní manažer, který toto zboží musí co nejefektivněji nabídnout a prodat.

Základem je správně strukturovaný životopis

Jako správný markeťák a obchoďák zároveň potřebujete obchodní materiály. Jelikož většina personalistů zná sociální sítě pouze z HR konferencí, ale jinak s nimi vůbec neumí zacházet, tak základem bude ještě stále životopis. Ten by měl fungovat jako prodejní leták a rozhodně by to neměla být kopie vašeho popisu práce, který jste dostali jako přílohu k pracovní smlouvě.

Pokud nejste zrovna technický specialista nebo programátor, kterých je na trhu práce nedostatek, tak musíte počítat s tím, že personalista dostane desítky životopisů na každé inzerované pracovní místo. Je potřeba se od konkurence odlišit a zaujmout na první pohled. Představte si, když přijdete domů a máte plnou schránku reklamních letáků. Určitě vás nezaujme ten, který bude plný textu a nebude na první pohled jasné, co nabízí. Životopis by měl být přizpůsoben každému zaměstnání, o které se ucházíte, aby zaujal. Pokaždé totiž můžete prodávat jiný výsek kariéry nebo akcentovat určité dovednosti.

Hledání práce je práce na plný úvazek

V dnešní době najdete mnoho pracovních nabídek na sociálních sítích

Jako vaše webové stránky bude sloužit váš profil na LinkedIn. Ten má spoustu dalších „vychytávek“, které do normálního životopisu nedostanete. Je to zároveň nejvyužívanější nástroj pro hledání práce a je prakticky jediný, který je zaměřen primárně na rozšiřování a udržování profesních kontaktů. Velmi často dostáváte sami nabídky od firem či podniků, které hledají zaměstnance. Stále častěji sem také firmy na své vlastní profily vkládají inzeráty na otevřené pozice a nastaví si, jaké cílové skupině se má inzerát zobrazit. Mnoho dalších internetových pracovních portálů nebo náborové webové stránky některých zaměstnavatelů se snaží zjednodušit uchazečům proces registrace, a tak můžete například jen nechat odkaz na svůj LinkedIn profil, aniž byste museli připojovat svůj životopis nebo vypisovat registrační údaje.

Jelikož se jedná o profesní síť, měl by váš profil vypadat opravdu profesionálně. Začněte výběrem adekvátní fotografie, protože dobrý první dojem už podruhé udělat nemůžete.

Pod vašimi základními údaji je část nazvaná Souhrn. Tuto oblast můžete využít mnoha různými způsoby od obecného motivačního odstavce po vložení fotek, které vás nějak charakterizují, prezentací atd. Pracovní zkušenosti je potom část, která popisuje dosavadní praxi. Je potřeba být stručný a srozumitelně popsat, co jste skutečně dělali. Nekopírujte název pozice a popis pozice z interních dokumentů. Velmi často mají firmy své vlastní názvosloví pozic, které není obecně používané. Myslete na to, že personalisté používají LinkedIn také jako fulltextový vyhledávač a váš profil by měl obsahovat taková klíčová slova, aby vás našlo co nejvíce personalistů, kteří hledají lidi vašeho zaměření.

Velmi vám může při hledání práce pomoci sekce Dovednosti a doporučení. Pomocí LinkedIn můžete oslovit své současné i minulé kolegy a šéfy, aby vaše dovednosti kliknutím potvrdili. Množství lidí, kteří jednotlivé dovednosti potvrdí, dokladuje, v čem vás vnímají jako nejkompetentnější, a velký počet potvrzení zanechá dobrý dojem. Ideální je požádat pár kolegů o slovní doporučení, kde více popisuje vaši spolupráci a pracovní kompetence.

Hledání práce je práce na plný úvazek

Poptejte se známých

Tak to by byly prodejní materiály a teď ke strategii. Podle některých průzkumů se až 70 % všech volných míst obsadí pomocí známých. V hospodě u piva se třeba kamarádů zeptáme, jestli o něčem nevědí, ale ne každého napadne oslovit své známé přes sociální sítě, přestože je dnes používá skoro každý, bez ohledu na věk nebo vzdělání. Velkým pomocníkem potom může být Facebook nebo již zmiňovaný LinkedIn, jejichž prostřednictvím můžete oslovit velký okruh lidí.

Už nejen mladší generace je využívá naplno ke komunikaci se svými vrstevníky, ale své příznivce mají i u generací starších. Na nejoblíbenější síti Facebook je v ČR zaregistrovaná téměř čtvrtina všech obyvatel. Na Facebooku můžete jednoduše oslovit své kamarády, ale zároveň také známé, se kterými se již nestýkáme, protože nemáme takové časové možnosti potkávat tolik lidí osobně, ale na sítích si jen známého přidáte mezi své přátele. Každý známý má zase desítky dalších známých a tak dále, tím pádem se může informace šířit neobvykle rychle. Buď někdo hledá práci, nebo zaměstnance, tuto informaci „vypustí“ a ostatní ji začnou šířit.

Hledání práce je práce na plný úvazek

Při hledání práce vám mohou významně pomoci i personální agentury

Dobré je sestavit si seznam personálních agentur, a ty obejděte. Významně rozšíří vaše možnosti, protože vědí, co se děje uvnitř společností, pro které dělají nábory a mají přehled i o otevřených místech, které na internetu nejsou. Stále častěji se stává, že vlastně ani sami nevíme, kam bychom měli svou další kariéru směřovat, a nemusí to být špatně. Něco jsme dokázali a teď chceme změnu, ale nevíme, kde jí najít. Dobrý personalista v agentuře vás vyslechne a nabídne různé možnosti.

Hledání práce je práce na plný úvazek

Na pohovor se důkladně připravte a ukažte svůj zájem o danou firmu

Další fází je přímé odpovídání na inzeráty, nabídky a pohovory v konkrétních firmách. Příprava nalezením vhodných inzerátů nekončí. Přihlásíme-li se na nějaký pohovor jako uchazeč o pozici, měli bychom si prostudovat alespoň internetové stránky firmy a případně si připravit dotazy, které nás při tom napadly. Dáme tím najevo, že o firmě něco víme a zároveň si musíme uvědomit, že i my si vybíráme, tedy bychom o firmě měli něco vědět. Tento postup není tak samozřejmý, jak by se na první pohled mohlo zdát.

Překvapivě velké množství lidí přijde na pohovor a ani neví, na jakou pozici se hlásí. Neví třeba ani v jaké jsou firmě, natož aby věděli nějaké detaily o pozici a společnosti. Tento přístup svědčí o tom, že kandidát nemá skutečný zájem o danou pozici a firmu, ale že pouze čeká na první relativně dobrou nabídku, což není dobrý signál. „Sám o sobě všechno vím, tak jim to tam prostě řeknu a bude, co bych kde studoval.“ Přitom jednou z prvních otázek bývá – proč chcete pracovat zrovna pro nás a na této pozici. Nepřipravenost, arogance, ale zároveň i nedostatek zdravého sebevědomí je nejčastějším důvodem neúspěšného pohovoru.

Další tipy pro hledání práce najdete na www.manpower.cz.

Autor:


Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.