Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zavítejte na „exkurzi“ do vývojového a testovacího centra

Komerční sdělení   7:00aktualizováno  7:00
Vývojové a testovací centrum společnosti Robert Bosch, spol. s r.o. představuje zajímavé uplatnění pro absolventy vysokých škol v moderním prostředí. Provedl nás jím vedoucí testovacího centra, Ing. Rostislav Šolta, PhD.

Komerční sdělení

Toto jsou komerční sdělení. iDNES.cz neovlivňuje jejich obsah a není jejich autorem. Více

Komerční sdělení je speciální inzertní formát. Umožňuje inzerentům oslovit čtenáře na ploše větší, než je klasický banner, hodí se tedy například ve chvíli, kdy je potřeba popsat vlastnosti nového produktu, představit společnost nebo ukázat více fotografií.

Aby bylo na první pohled odlišitelné od redakčních textů, obsahuje jasné označení „Komerční sdělení“ v záhlaví článku.

Pro komerční sdělení platí podobná pravidla jako pro další formy inzerce na iDNES.cz. Nesmí tedy být v rozporu s dobrými mravy a zásadami poctivého obchodního styku, nesmí porušovat práva třetích osob a poškozovat něčí dobrou pověst. Na rozdíl od bannerové reklamy je z komerčních sdělení vyloučena politická inzerce.

Komerční sdělení, jejich titulky a tvrzení v nich obsažená nesmějí být lživá a klamavá.

Ceník komerčních sdělení včetně kontaktů na obchodní oddělení najdete zde.

"Exkurze" do vývojového a testovacího centra. Foto: akustická komora | foto: Robert Bosch, spol. s r.o.

Vaše testovací centrum bylo založeno před 23 lety. Jak se za tu dobu vyvinulo?
Nejen testovací, ale celé vývojové centrum zaznamenalo od roku 1992 obrovský pokrok. Po založení spočívalo těžiště práce především v podpoře sériové výroby přesouvané do Českých Budějovic převážně z německých závodů, což konkrétně znamenalo zejména drobné úpravy technických výkresů.

Ing. Rostislav Šolta, PhD, vedoucí testovacího centra společnosti Robert Bosch, spol. s r.o.

Ing. Rostislav Šolta, PhD, vedoucí testovacího centra společnosti Robert Bosch, spol. s r.o.

Naši konstruktéři a zkušební inženýři však brzy prokázali své schopnosti a technické kompetence a již v roce 2000 jsme u nás vyvíjeli a testovali zákaznické varianty našich výrobků pro významné výrobce automobilů ve světě. S rostoucím know-how především v oblasti plastových výrobků jsme pak úspěšně převzali zodpovědnost i za konstrukci platforem, z nichž vycházejí zákaznické varianty v regionech po celém světě.

Jaké inovativní produkty vyvíjíte přímo zde v Českých Budějovicích?

V automobilovém průmyslu se vysokou rychlostí zvyšuje podíl komponent s elektronickými prvky, které značnou měrou přispívají k redukci CO2 a zvyšování bezpečnosti provozu. Tento trend podporuje i společnost Bosch, a proto se na tyto produkty zaměřujeme i v závodě v Českých Budějovicích. Jako příklad mohu uvést „aktivní“ plynový pedál, který má v sobě integrován akční člen (elektromotor s převodovkou).

Ve vozidle je součástí systému, který umí na základě informace z navigace vyhodnotit dopravní situaci a přes řídicí jednotku dát pedálu signál. Ten tuto informaci zpracuje a pokud např. vozidlo projíždí nepřehlednou zatáčku vyšší rychlostí, začne působit proti noze řidiče a snižovat tak rychlost vozidla až na bezpečnou mez.

Můžete nám popsat proces vzniku tohoto aktivního pedálu?
Tento produkt stejně jako většina platformních projektů prošel procesem inovací, kde se generují nové myšlenky vycházející z požadavků zákazníků a marketingových studií. Tyto podněty jsou následně zpracovávány do rozhodovacích matic, z nichž na základě definovaných kritérii vzejde nejlepší řešení. To posléze posuzuje management.

Po schválení vstupuje do fáze platformního projektu, kde dochází ke zpracovávání technické dokumentace, rozsáhlým simulacím a stavbě prototypových vzorků. Na nich se ověřují vlastnosti požadované zákazníky.

Po pozitivním ukončení testů je produkt uvolněn pro uvedení na trh. V této fázi jsou již připravovány zákaznické varianty, které mají zpravidla specifické připojovací rozměry. Pro příklad aktivního pedálu jsou to typy konektorů pro senzory a elektromotor, pozice upevňovacích otvorů, geometrie páky pedálu a jeho poloha odpovídající „volnoběhu“ a „plnému plynu“. Protože u našich výrobků mluvíme převážně o plastových dílech, je třeba vyrobit vstřikovací formy a montážní linky. Po vyrobení tzv. nulté série a ukončení testů zákaznické varianty je produkt uvolněn do sériové výroby.

Pro testování a vývoj technologií je zapotřebí kvalitní zázemí. Máte nějaké speciální vybavení?
V našich laboratořích jsme schopni simulovat prakticky všechny testovací podmínky vyžadované našimi zákazníky. Máme teplotní a klimatické komory, komory pro simulaci korozního prostředí, vibrační stavy, akustickou komoru a zkušební stavy pro specifické produkty jako jsou např. lambda sondy, které generují přesné složení plynů při extrémně vysokých teplotách a simulují tak reálné podmínky ve výfukovém traktu.

Významnou část našich produktů tvoří i komponenty pracující s palivem. Pro ně mícháme a analyzujeme v chemické laboratoři každý rok na 150 druhů různých testovacích paliv ze všech částí světa. Naše kompetenční centra pro plasty a konektory disponují tím nejmodernějším technickým vybavením, což potvrzuje i letošní instalace elektronového mikroskopu pořízeného za pomoci dotace z evropských fondů.

Mezi opravdu jedinečné zařízení patří např. vibrační komora o objemu 6 000 litrů, schopná pracovat do přetížení až 50G při současném působení teploty od -50 do +110 °C. Naši konstruktéři mohou využít i prototypovou dílnu, kde jsme schopni 3D tiskem popř. obráběním vyrobit jakýkoli prototypový vzorek ve velmi krátkém čase.

Vibrační stav s klimatickou komorou

Vibrační stav s klimatickou komorou

Koncern Bosch má své pobočky po celém světě. Jak se svými zahraničními kolegy spolupracujete?
Díky našim současným znalostem a zodpovědnostem za platformní produkty je naše komunikace s kolegy v zahraničí velmi důležitá a intenzivní. Staráme se o to, aby od nás kolegové v jednotlivých regionech dostávali podporu s cílem uspokojit zákazníka. Naši kolegové tak často cestují téměř do všech koutů světa.

Také se snažíme být v častém kontaktu s našimi kolegy z výzkumných a kompetenčních center společnosti Bosch především v Německu a dále tak rozvíjet naše znalosti a vyměňovat si zkušenosti.

Jaké postavení má vaše vývojové centrum v Českých Budějovicích v rámci celé skupiny Bosch?
Obrovská výhoda vývojového centra v Českých Budějovicích je velmi těsné spojení s výrobou a vývojem výrobních technologií. To přináší mnoho výhod při pružné komunikaci s kolegy z výroby a zohledňování jejich zkušeností a požadavků na vyrobitelnost konstrukce. Pomohlo nám to se velmi rychle prosadit a troufám si říci, že jsme v současné době rovnocenným partnerem pro ostatní vývojová centra a výrobní závody v rámci celé skupiny Bosch.

Vaše práce je pro eletrotechniky i mechatroniky velmi lákavá. Spolupracujete s univerzitami a vybíráte si své budoucí kolegy z řad studentů?
Přesně tak. Jak jsem již zmínil v úvodu, snažíme se koncentrovat na produkty s velkým podílem elektronických součástek. Téměř 100 % produktového portfolia obsahuje různé typy senzorů, popř. elektromotorů, proto je tento obor pro nás klíčový. Snažíme se tudíž spolupracovat s univerzitami nabízením odborných praxí a zadáváním diplomových prací.

Každoročně organizujeme různé akce pro studenty vysokých škol v areálu společnosti jako např. „Bosch Univerzita“, „Den vývojáře“, atd. V současné době spolupracujeme s Jihočeskou univerzitou na novém studijním oboru Mechatronika, kde budou mít studenti možnost se již během studia formou laboratorních seminářů seznámit s prostředím naší firmy.

Jak ukázaly nasbírané zkušenosti, absolventi vysokých škol patří k hlavnímu zdroji zaměstnanců našeho vývojového centra. Převážná většina špičkových odborníků a současných manažerů začala svou kariéru u naší společnosti právě po ukončení studia, a proto je také snaha celého našeho vývojového centra i personálního oddělení věnovat spolupráci s vysokými školami vysokou pozornost.

Jak přistupujete ke svým zákazníkům?
Mezi naše zákazníky patří většina světových automobilek. Je proto často výzvou najít správný recept na efektivní komunikaci. Kontakt se zástupci asijských automobilek se řídí jinými pravidly než například komunikace se zákazníky ze severní Ameriky nebo Brazílie. Velké rozdíly pak lze najít i v Evropě.

Jako zásadní však vidím schopnost vést s našimi zákazníky kompetentní diskuzi a otevřeně komunikovat naše postoje.

Více informací o společnosti Robert Bosch spol. s r.o. najdete na www.bosch.cz/cb.

Autor:

Bomba slevy
Bomba slevy

Chcete mít přehled o těch nejlepších slevách a nakupovat chytře?

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.