Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Elektrobusy s IPT® Charge v provozu již deset let

Komerční sdělení   7:00aktualizováno  7:00
Deset let provozu elektrobusů s IPT® Charge v Itálii ukazuje, že technologie je vyspělá a hospodárná. Nabíjecí technologie se etabluje jako alternativa pro elektrobusy.

Komerční sdělení

Toto jsou komerční sdělení. iDNES.cz neovlivňuje jejich obsah a není jejich autorem. Více

Komerční sdělení je speciální inzertní formát. Umožňuje inzerentům oslovit čtenáře na ploše větší, než je klasický banner, hodí se tedy například ve chvíli, kdy je potřeba popsat vlastnosti nového produktu, představit společnost nebo ukázat více fotografií.

Aby bylo na první pohled odlišitelné od redakčních textů, obsahuje jasné označení „Komerční sdělení“ v záhlaví článku.

Pro komerční sdělení platí podobná pravidla jako pro další formy inzerce na iDNES.cz. Nesmí tedy být v rozporu s dobrými mravy a zásadami poctivého obchodního styku, nesmí porušovat práva třetích osob a poškozovat něčí dobrou pověst. Na rozdíl od bannerové reklamy je z komerčních sdělení vyloučena politická inzerce.

Komerční sdělení, jejich titulky a tvrzení v nich obsažená nesmějí být lživá a klamavá.

Ceník komerčních sdělení včetně kontaktů na obchodní oddělení najdete zde.

Elektrobusy s IPT® Charge v provozu již 10 let | foto: Conductix-Wampfler s.r.o.

Elektrobusy s bezkontaktním nabíjením

Elektrobusy jsou dopravním prostředkem budoucnosti. Díky nízkým provozním nákladům jsou považovány za ekonomicky výhodnější než autobusy na zemní plyn, hybridní a plně dieslové.

Nedávná studie z USA ukazuje, že vybrané elektrobusy spotřebují energii za cca 9 000 dolarů ročně, palivo srovnatelného diesl. autobusu stojí 50 000 dolarů. Ve čtvrtém roce provozu se amortizují nyní stále ještě vyšší pořizovací náklady.

Elektrobusy ujedou 200 km denně bez delších přestávek na dobíjení

Od roku 2002 je v provozu v městech Janov a Turín celkem 30 elektrobusů s technologií IPT®. Bilance italských dopravní spol. AMT a GTT je pozitivní. Elektrobusy v Turíně jezdí spolehlivě 200 km za den bez delších přestávek na dobíjení nebo nutnosti mířit do depa.

Autobusové linky s IPT® dobíjecím systémem se osvědčily nejen ekonomicky, ale také z hlediska velmi nízké hlučnosti a nulových emisí. Nabíjecí stanice mohou být integrovány skrytě, tím neovlivňují vzhled města. Jsou odolné vůči vandalismu.

Elektrobusy s IPT® Charge v provozu již 10 let

Technologie a dopravní prostředky

Princip je jednoduchý a tím geniální: Inductive Power Transfer - zkráceně IPT ® - je energetická přenosová soustava, která dobíjí elektrobusy pomocí magnetické indukce. Systém se skládá ze 2 hlavních komponentů: z primární cívky, která je zdrojovým konvertorem spojena s el. sítí a cívky snímače, která je integrovaná do podvozku vozidla. IPT® sází na krátké, pravidelné dobíjení.

Baterie se plně dobijí přes noc a přes den se dle potřeby na vybraných stanovištích dobijí o cca 10 - 15 % během doby nastupování a vystupování. Čím více elektrobusů čítá vozový park a čím větší je počet nabíjecích stanic, tím flexibilnější i kratší je i dobíjení. Náklady se tak rozdělí.

Při nabíjení se přibližují cívky snímače elektrobusu až na 40 mm k dobíjecí cívce umístěné v zemi, efektivně je tak přeneseno 95 % energie do baterie eletrobusu. Technologie nabíjení IPT® je v porovnání téměř stejně efektivní jako nabíjení kabelem velmi kvalitních nabíječek.

Více pohodlí a bezpečnosti

Během dobíjení mohou řidiči z pohodlí svých sedadel na monitorech sledovat, jak se elektrobusy dobíjí. Tím odpadá nejen manipulace s těžkou nabíječkou, ale také se eliminuje riziko úrazu el. proudem při dešti a sněhu. Rozptylové magnetické pole je prostorově omezeno na bezprostřední okolí cívky.

Výhled

Stejnou technologií jsou vybaveny také pilotní projekty ve veřejné dopravě v Japonsku, Luzernu (Švýcarsko), Lörrachu (Německo), Rotorua (Nový Zéland), Utrechtu (Holandsko) a také v Los Angeles a Chattanooga (USA).  U elektr. hnacích ústrojí neexistuje v tuto chvíli žádná plnohodnotná alternativa.

Pokud vyjdeme ze stále klesajících cen vozidel a nákladů na skladování, dopadne TCO model stále velmi dobře ve prospěch eletrobusů s průběžným nabíjením. A pokud přičteme rostoucí náklady na snižovaní emisí dieslových a hybridních autobusů, elektrobusy jsou jasnou volbou.

www.conductix.cz

Autor:


Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.