Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Čtyři tipy pro úspěšný prodej umění

Komerční sdělení   0:03aktualizováno  0:03
Obchod s uměním a starožitnostmi v České republice kvete. Existuje nepřeberné množství firem, které se zabývají prodejem a nákupem uměleckých předmětů. Ale jak poznat, že jde o zkušené odborníky, kteří vás neošidí? A co všechno je zapotřebí si ověřit před tím, než půjdete se svými skvosty na trh?

Komerční sdělení

Toto jsou komerční sdělení. iDNES.cz neovlivňuje jejich obsah a není jejich autorem. Více

Komerční sdělení je speciální inzertní formát. Umožňuje inzerentům oslovit čtenáře na ploše větší, než je klasický banner, hodí se tedy například ve chvíli, kdy je potřeba popsat vlastnosti nového produktu, představit společnost nebo ukázat více fotografií.

Aby bylo na první pohled odlišitelné od redakčních textů, obsahuje jasné označení „Komerční sdělení“ v záhlaví článku.

Pro komerční sdělení platí podobná pravidla jako pro další formy inzerce na iDNES.cz. Nesmí tedy být v rozporu s dobrými mravy a zásadami poctivého obchodního styku, nesmí porušovat práva třetích osob a poškozovat něčí dobrou pověst. Na rozdíl od bannerové reklamy je z komerčních sdělení vyloučena politická inzerce.

Komerční sdělení, jejich titulky a tvrzení v nich obsažená nesmějí být lživá a klamavá.

Ceník komerčních sdělení včetně kontaktů na obchodní oddělení najdete zde.

Emil Filla, Zátiší na stolku s mandolínou, vínem, sklenicí a podnosem | foto: Dorotheum

Základem úspěšného prodeje umění je dobrá příprava. Přinášíme vám čtvero doporučení, jak postupovat, chcete-li co nejlépe zhodnotit své poklady.

1.Vsaďte na prověřené instituce

Máte doma umění, které chcete prodat, ale netušíte, jakou může mít dnes hodnotu a co vlastně prodej uměleckého předmětu obnáší? Určitě se vyplatí obrátit se na firmy, které mají dlouholetou tradici a dobré reference.

Bazarům, zastavárnám a anonymním inzerátům se vyhněte obloukem. Místo toho vsaďte na prověřené aukční domy, ideálně s působením v zahraničí, které spolupracují se špičkovými znalci v oboru výtvarného a užitého umění. Ti totiž nejlépe rozumí „svému řemeslu“, mají dokonale zmapovaný trh s uměním a sledují poptávku sběratelů.

Jedním z nejstarších a nejproslulejších aukčních domů na světě je společnost Dorotheum, která působí i v České republice. Právě teď připravuje nabídku svých exkluzivních aukcí pro rok 2016 a vybírá kvalitní umění a starožitnosti v různých koutech České republiky. Dobrá zpráva je, že od 1. do 3. prosince přijímá předměty také v brněnském hotelu Continental.

2.Zjistěte, jak se určuje cena uměleckého díla

Dr. Mária Gálová, MBA,  ředitelka české pobočky aukční síně Dorotheum

Dr. Mária Gálová, MBA, ředitelka české pobočky aukční síně Dorotheum

Trendy na trhu s uměním se mění, ale podle ředitelky aukčního domu Dorotheum, Márie Gálové, přetrvává jedno zásadní kritérium, kterým se sběratelé při nákupu umění řídí. Kvalita. Nejde jen o to, kdo a kdy umělecký předmět vytvořil nebo v jakém stavu se tento předmět dochoval.

Rozhodující pro úspěšný prodej je také jeho „příběh“. Tedy jestli se umění objevilo na výstavě, zda bylo publikováno nebo bylo součástí nějaké kvalitní sbírky.

3.Ověřte si, jestli je vaše umění „v kurzu“

Podcenit by se nemělo ani načasování prodeje. Může se totiž stát, že vlastníte kvalitní umění, ale u sběratelů teď slaví úspěch předměty z jiného segmentu. O co je tedy mezi dražiteli zájem?

U českých sběratelů vede hlavně české výtvarné umění. Emil Filla, František Kupka, Jan Zrzavý nebo třeba Václav Špála – to jsou jména, která patří mezi stálice vyhledávaných autorů. V poslední době stoupá zájem i o krajináře 19. století a výtvarníky druhé poloviny 20. století.

Ivan K. Ajvazovskij, Pohled na Vesuv

Ivan K. Ajvazovskij, Pohled na Vesuv

Aukcí Dorothea se také pravidelně účastní sběratelé ze Slovenska, kteří vyhledávají práce známých slovenských umělců, podobně jako sběratelé z Ruska, kteří kupují výhradně díla autorů z jejich regionů.

Úspěch slaví kvalitní starožitnosti, šperky, dekorativní předměty ze skla a porcelánu, historický nábytek a výjimečná sochařská díla. Na výsluní se také dostává fenomenální české sklo. Segment, kterému se Dorotheum věnuje systematicky jako jediný aukční dům v České republice.

Stanislav Libenský-Jaroslava Brychtová, Prostor II

Stanislav Libenský-Jaroslava Brychtová, Prostor II

Právě na české sklo byla zaměřena speciální říjnová aukce s názvem Křehká síla skla, ve které se dražila díla slavných českých sklářů od 50. let 20. století až po současnost.

Padlo hned několik světových rekordů v dosažených cenách, dílo Prostor II od mistrovského dua Stanislav Libenský-Jaroslava Brychtová se dokonce vydražilo za 1,44 milionu korun, a stalo se tak vůbec nejdražší prodanou skleněnou plastikou v České republice.

4.Dejte na intuici a nikomu za poradenství neplaťte

Profesionální a zkušený znalec umění vás neodbyde kusými odpověďmi. A už vůbec po vás nebude chtít za konzultaci peníze. Naopak, bude se vám snažit poskytnout co nejvíce konkrétních informací, abyste získali dokonalou představu o svém uměleckém předmětu i jeho ceně.

Experti Dorothea takto radí majitelům umění z Brna a okolí pravidelně, čtyřikrát do roka. Během letos už posledních poradenských dnů ve dnech 1. - 3. prosince vám budou k dispozici v diskrétním zázemí hotelu Continental, každý den od 10:00 do 17:00 hodin.

Co od takové konzultace očekávat? Stačí se sem dostavit s uměleckým předmětem, případně s fotografiemi, které jej co nejlépe zachycují. Odborníci na výtvarné, užité umění a šperky vám na místě přiblíží, jak by tento předmět uspěl u českých i zahraničních sběratelů, a jaké ceny by mohl dosáhnout v kladívkovém prodeji. Pokud to experti uznají za vhodné, rovnou na místě zařadí předmět do nadcházejících aukcí Dorothea v roce 2016.

Bližší informace získáte na www.dorotheum.com.

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.