Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dieselová výroba českobudějovického závodu Bosch se představuje

Komerční sdělení   7:00aktualizováno  7:00
Dieselová část českobudějovického výrobního závodu koncernu Bosch se od svého vzniku před šesti lety neustále rozšiřuje, dokonce je vůdčím závodem pro všechny zahraniční firmy Bosch se stejným výrobním programem. Více informací o dieselové sekci závodu nám prozradil její manažer, Ing. Josef Sochora.

Komerční sdělení

Toto jsou komerční sdělení. iDNES.cz neovlivňuje jejich obsah a není jejich autorem. Více

Komerční sdělení je speciální inzertní formát. Umožňuje inzerentům oslovit čtenáře na ploše větší, než je klasický banner, hodí se tedy například ve chvíli, kdy je potřeba popsat vlastnosti nového produktu, představit společnost nebo ukázat více fotografií.

Aby bylo na první pohled odlišitelné od redakčních textů, obsahuje jasné označení „Komerční sdělení“ v záhlaví článku.

Pro komerční sdělení platí podobná pravidla jako pro další formy inzerce na iDNES.cz. Nesmí tedy být v rozporu s dobrými mravy a zásadami poctivého obchodního styku, nesmí porušovat práva třetích osob a poškozovat něčí dobrou pověst. Na rozdíl od bannerové reklamy je z komerčních sdělení vyloučena politická inzerce.

Komerční sdělení, jejich titulky a tvrzení v nich obsažená nesmějí být lživá a klamavá.

Ceník komerčních sdělení včetně kontaktů na obchodní oddělení najdete zde.

DNOX CV – pro užití v komerčních vozidlech | foto: Robert Bosch spol. s r.o.

Co vedlo vaši společnost Robert Bosch v Českých Budějovicích ke spolupráci s dieselovou divizí koncernu Bosch?
Již mnoho let se v Českých Budějovicích vyrábějí komponenty pro automobily, které se používají ve spojení jak s benzínovými, tak i dieselovými motory.

Ing. Josef Sochora

Ing. Josef Sochora

Koncem roku 2006 jsme se zúčastnili výběrového řízení, kde dieselová divize koncernu Bosch hledala výrobní závod, který má velké zkušenosti se stříkáním plastů a jejich následnou montáží. Byli jsme úspěšní, a tak se v Českých Budějovicích začala okamžitě připravovat výroba těchto dieselových komponentů. Již v roce 2007 jsme vyrobili první vzorky a v roce 2008 jsme zahájili sériovou výrobu.

Od roku 2009 se naše společnost stala tzv. děleným závodem vyrábějícím a konsolidovaným jak v divizi benzinových systémů, tak svou částí i v divizi systémů dieselových.

Jaká oddělení do této dieselové části závodu spadají a co je jejich hlavní náplní práce?
Do dieselové části závodu byla převedena ta oddělení, která se přímo podílela na výrobě, dodávkách a kvalitě výrobků DNOX. Jednalo se o oddělení výroby, kvality, vývoje, logistiky, nákupu montážních dílů a výroby vzorků. Jejich hlavní náplň práce je výroba dílů v požadované kvalitě, komunikace s dodavateli a zákazníky a vývoj nových výrobků včetně výstavby vzorků.

Výkony ostatních oddělení, jako například údržba strojů a zařízení, personální oddělení, účtárna, vývoj procesů a jiná, které nebylo možné oddělit, jsou zajišťovány centrálně pro obě části.

Dieselová část je ve vaší společnosti již šest let. Co vše za tu dobu dokázala?
Máme za sebou nemalý kus práce. Fakta hovoří sama za sebe. Dnes představujeme přibližně dvě pětiny veškerých výkonů společnosti. K původní generaci našich výrobků DNOX pro osobní automobily přibyla její druhá generace. Vývoj třetí generace právě probíhá. Začali jsme tento produkt vyrábět také pro nákladní automobily. Výrobu jsme začali s jednou hlavní montážní linkou a dnes jich máme již šest. Byl to nelehký úkol, ale myslím, že jsme ho zvládli, i když ne vždy vše probíhalo bez problémů.

Zmiňujete výrobek DNOX, což je modul pro neutralizaci výfukových plynů ve vznětových motorech. Můžete nám více přiblížit jeho funkci?
Norma Euro 5 omezuje množství oxidu uhelnatého (CO), uhlovodíků (HC), oxidů dusíku (NOx) a množství pevných částic (PM). Hodnoty se uvádějí v miligramech na ujetý kilometr.

Úkolem tohoto výrobku je redukce NOx skoro na nulovou hodnotu. Tu zajistíme tím, že vstřikovací modul aplikuje přesně stanovené množství roztoku syntetické močoviny (AdBlue / NH3) do výfukového systému. Chemickou reakcí oxidy dusíku s NH3 pak vzniká neškodný dusík (N2) a vodní pára (H2O). Jedná se o takzvanou selektivní katalytickou redukci, proto také označení SCR-katalyzátor.

Vypadá to velice jednoduše, ale opak je pravdou. Syntetická močovina je velice agresivní medium s velice silným vzlínavým efektem a z toho důvodu musí být použity pro výrobu našich výrobků jen odolné materiály a vše musí být řádně těsné. V případě kontaminace může dojít ke kompletnímu poškození elektroinstalace celého automobilu.

Jaké jsou typy modulů DNOX?
Nedokážu přesně říct, jaké typy existují na celém světě, firma Bosch však vyrábí dva základní. Jeden typ je pro sektor osobních automobilů a druhý, který se používá převážně v nákladních automobilech, je pro takzvaný sektor „CV“, což znamená „commercial vehicle“, tj. komerční vozidla. Tyto se instalují do traktorů, stavebních strojů a jiných zařízení, kde se používají naftové motory. Hlavním rozdílem, kromě velikosti výrobku, je dodávané množství za jednotku času a životnost zařízení, která se počítá v délce ujetých kilometrů nebo takzvaných motohodin.

Jsou na trhu i nějaké výrobky, které modulům DNOX konkurují?
Ano, zajisté jsou, převážně však jen v sektoru osobních automobilů. Tito konkurenti jsou většinou určeny pro vozy s menší hmotností a nižším obsahem motoru. Existují různé typy řízených zásobníkových katalyzátorů NOx a také systém vstřikování paliva do výfukového potrubí, kde poté dochází k dodatečnému spalování výfukových plynů.

Tyto systémy však v budoucnosti nedokážou zajistit požadavky neustálého zpřísňování emisních norem.

Jak prorokujete budoucnost DNOX?
Jak už jsem uvedl, neustálé zpřísňování emisních norem stanovující limitní hodnoty výfukových exhalací vede k nutnosti vybavovat vznětové motory DNOX-em = SCR katalyzátorem. Pro náš podnik to znamená, že v letošním roce budeme vyrábět třikrát více jednotek než jsme vyráběli v roce 2014 a za tři roky budeme vyrábět třikrát více než vyrábíme dnes. Společnost Bosch je a zůstane leaderem na trhu SCR katalyzátorů.

K zajištění tohoto množství budeme potřebovat nejenom nové výrobní plochy, ale i dostatek výrobního personálu všech profesí. Již nyní postrádáme hlavně pracovníky s technickým vzděláním do oddělení výroby, kvality a vývoje.

Areál společnosti Robert Bosch, spol. s r.o.

Areál společnosti Robert Bosch, spol. s r.o.

Vaše českobudějovická společnost je tzv. lead plant, tedy vůdčí závod pro všechny zahraniční firmy Bosch, které mají stejný výrobní program. Co tato funkce obnáší?
Hlavní aktivity se dají rozdělit do čtyř bloků. Prvním je technologie, druhým je plánování kapacit, třetím jsou náklady a tím posledním jsou standardy. Společně s podřízenými výrobními závody provádíme plánování a vývoj výrobních procesů, zavádíme nové a pokročilé klíčové technologie, definujeme procesy, zajišťujeme celosvětovou flexibilitu dodávek a taktéž kapacitní plánování montážních linek a jejich optimalizaci.

Provádíme koordinaci v dodávkách nedostatkových komponentů, definujeme standardy, poskytujeme odpovídající školení, snažíme se o systematické zlepšování kvality, sledujeme a porovnáváme ekonomické ukazatele všech přidružených závodů. V našem případě se jedná o výrobní závody v Charlestonu v Jižní Karolíně a pak ve Wuxi v Číně. Naši pracovníci tak mají možnost uplatnit a rozvíjet své nejen jazykové znalosti po celém světě.

Více informací o společnosti Robert Bosch spol. s r.o. najdete na www.bosch.cz/cb.

Autor:

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.