Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diagnostická zařízení vám prozradí, co se ve vozidle děje

Komerční sdělení   7:00aktualizováno  7:00
Současná osobní a nákladní vozidla jsou vybavena velkým počtem elektronických řídících jednotek. Bez diagnostických zařízení se proto neobejde žádný autoservis, autodílna nebo automobilový nadšenec. Široké spektrum zařízení a diagnostických systémů určených ke komunikaci s řídícími jednotkami osobních a nákladních automobilů nabízí Autodiagnostika ROBEKO.

Komerční sdělení

Toto jsou komerční sdělení. iDNES.cz neovlivňuje jejich obsah a není jejich autorem. Více

Komerční sdělení je speciální inzertní formát. Umožňuje inzerentům oslovit čtenáře na ploše větší, než je klasický banner, hodí se tedy například ve chvíli, kdy je potřeba popsat vlastnosti nového produktu, představit společnost nebo ukázat více fotografií.

Aby bylo na první pohled odlišitelné od redakčních textů, obsahuje jasné označení „Komerční sdělení“ v záhlaví článku.

Pro komerční sdělení platí podobná pravidla jako pro další formy inzerce na iDNES.cz. Nesmí tedy být v rozporu s dobrými mravy a zásadami poctivého obchodního styku, nesmí porušovat práva třetích osob a poškozovat něčí dobrou pověst. Na rozdíl od bannerové reklamy je z komerčních sdělení vyloučena politická inzerce.

Komerční sdělení, jejich titulky a tvrzení v nich obsažená nesmějí být lživá a klamavá.

Ceník komerčních sdělení včetně kontaktů na obchodní oddělení najdete zde.

Diagnostická zařízení vám prozradí, co se ve vozidle děje

Diagnostická zařízení jdou ruku v ruce s pokrokem

V 80. letech minulého století byly ve vozidlech instalovány první elektronické řídící jednotky, které měly za úkol lépe regulovat probíhající procesy v elektronických systémech vozidla.

Řídící jednotka (ECU) je jednoúčelový počítač obsahující prováděcí program, který na základě vstupních údajů snímačů ovládá a reguluje prostřednictvím tzv. akčních členů chod určitého systému vozidla.

První digitální řídící jednotku v autě vůbec vyrobila v roce 1979 firma BOSCH. Řídící jednotka Motronic byla první softwarově řízenou a programovatelnou řídící jednotkou motoru, která kombinovala vstřikování se zapalováním.
Později byly ve vozidlech nasazeny řídící jednotky i pro další systémy ve vozidle, ABS, přístrojový panel, automatickou převodovku a další.

Vozidla vyráběná v současnosti jsou vybavena i několika desítkami řídících jednotek. Mezi technologické novinky patří například jednotky sledování polohy GPS, parkovací asistent, asistent jízdy v pruzích, infračervená kamera pro noční vidění, regulace odstupu nebo jednotka detekce únavy řidiče.

Datová sběrnice CAN snižuje počet poruch i výrobní náklady

Pro vzájemnou komunikaci řídících jednotek slouží jejich komunikační rozhraní. Starší jednotky komunikovaly na rozlišných protokolech KWP, PWM, VPW  apod., kdy musely být všechny jednotky mezi sebou vzájemně propojeny. Toto provedení bylo technicky náročné s vysokými výrobními náklady. 

Novější generace řídících jednotek umožňuje komunikaci na sběrnici CAN (CAN-BUS). Tento systém byl vyvinut firmou BOSCH již v roce 1983. Všechny jednotky ve vozidle jsou propojeny jediným párem vodičů.

Předností datové sběrnice CAN je jednoduché propojení, snížení počtu poruch, úspora místa a snížení výrobních nákladů.

Diagnostická zařízení vám prozradí, co se ve vozidle děje

Diagnostická zásuvka umožňuje komunikaci s vozidlem

Každé vozidlo je vybavené tzv. diagnostickou zásuvkou. Automobilky dříve používaly odlišné diagnostické zásuvky, které nebyly vzájemně kompatibilní. Koncem devadesátých let se díky normě OBDII provedení diagnostické zásuvky u osobních vozidel standardizovalo - používá se 16-ti pinová zásuvka, která je vždy umístěna v interiéru vozidla.

Prostřednictvím diagnostické zásuvky lze komunikovat s vozidlem, zjistit stav a správnou funkci všech řídících jednotek a provádět různé změny nastavení systémů ve vozidle.

Nejčastěji používaná diagnostická zařízení

V našich zeměpisných šířkách se setkáme nejčastěji s diagnostickými zařízeními pro vozidla koncernu Volkswagen. Nejpoužívanějším adaptérem pro diagnostiku vozidel Škoda, Volkswagen, Audi a Seat je diagnostický adaptér VAG1. Jedná o USB adaptér (kabel), který je schopen za pomoci vhodného počítačového programu s vozidly komunikovat.

Mezi podporovaná vozidla patří např. Octavia I, II, SuperB I, II, Passat (B5.5),(3C) Golf IV,V, Audi A4 B6, A6 C5 nebo Seat Toledo II, které se vyráběly v letech 1995-2010. Zařízení umožnuje provést úkony, jako např. nastavení servisního intervalu oleje, učení nových klíčů, nastavení škrtící klapky motoru, nastavení vstřikovacího čerpadla TDI motoru a další.

Kompletní seznam podporovaných vozidel a více informací o adaptéru VAG1 najdete na www.robeko.cz.

Diagnostická zařízení vám prozradí, co se ve vozidle děje

Novější generací diagnostického zařízení pro diagnostiku koncernových vozidel je VAG CAN PRO. Zařízení se skládá z USB adaptéru a programu, který se neustále vyvíjí a je pravidelně aktualizován. VAG CAN PRO podporuje všechna vozidla koncernu Volkswagen včetně nejnovějších vozidel, např. Octavia III 2013. Zařízení disponuje cca stovkou speciálních funkcí, jako např. aktualizace firmware řídící jednotky, čtení PIN kódu imobilizéru, zápis a čtení FLASH paměti (chiptunning), regenerace  DPF filtru, čtení skutečného stavu ujeté vzdálenosti. Více informací naleznete na www.vag-can-pro.cz.

Pro autodílny jsou vhodná univerzální diagnostická zařízení

Autodílny také mohou použít univerzální diagnostická zařízení.TSPRO je český výrobek, který umožňuje komunikaci s vozidly evropských, asijských a amerických značek. TSPRO také umožnuje diagnostiku nákladních vozidel VOLVO, IVECO, Mercedes Benz, MAN a dalších.

Autodiagnostika ROBEKO nabízí špičkové diagnostické testery BOSCH KTS, které jsou vybaveny vyspělým softwarem  ESI tronic. V nabídce jsou základní přístroje řady KTS 200, nejpoužívanější přenosné přístroje KTS 500 a špičkové diagnostické sady KTS 800. Bližší informace naleznete na www.robeko.cz.

Autor:


Nejčtenější

Jak ušetřit starosti a vyhnout se havárii kotle
Jak ušetřit starosti a vyhnout se havárii kotle

Šaty se vám nikdy nerozpárají, když zrovna míjíte krejčovství, ale obvykle v ten nejnevhodnější moment. Stejně tak dojde-li k havárii kotle, nestává se to v...  celý článek

Sluneční energie z našich střech
Sluneční energie z našich střech

„Zavést slunce, to je nový a cílevědomý úkol architekta,“ řekl světoznámý avantgardní architekt Le Corbusier. Co si pod tím představit? Jinými slovy třeba...  celý článek

O Praze, Vídni a stavebním trhu
O Praze, Vídni a stavebním trhu

V posledních dnech a týdnech se na serveru iDNES objevila řada informací o stavařských i ekonomických úspěších rakouské stavební společnosti PORR, jejíž česká...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.