Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Co jsou trakční akumulátory a trakční baterie?

Komerční sdělení   7:00aktualizováno  7:00
S touto otázkou se s rozmachem solárních elektráren a elektromobilového průmyslu setkává stále častěji více lidí. Následující text vysvětluje, co jsou trakční akumulátory, k čemu slouží trakční baterie a jaké trakce jsou cenově nejdostupnější.

Komerční sdělení

Toto jsou komerční sdělení. iDNES.cz neovlivňuje jejich obsah a není jejich autorem. Více

Komerční sdělení je speciální inzertní formát. Umožňuje inzerentům oslovit čtenáře na ploše větší, než je klasický banner, hodí se tedy například ve chvíli, kdy je potřeba popsat vlastnosti nového produktu, představit společnost nebo ukázat více fotografií.

Aby bylo na první pohled odlišitelné od redakčních textů, obsahuje jasné označení „Komerční sdělení“ v záhlaví článku.

Pro komerční sdělení platí podobná pravidla jako pro další formy inzerce na iDNES.cz. Nesmí tedy být v rozporu s dobrými mravy a zásadami poctivého obchodního styku, nesmí porušovat práva třetích osob a poškozovat něčí dobrou pověst. Na rozdíl od bannerové reklamy je z komerčních sdělení vyloučena politická inzerce.

Komerční sdělení, jejich titulky a tvrzení v nich obsažená nesmějí být lživá a klamavá.

Ceník komerčních sdělení včetně kontaktů na obchodní oddělení najdete zde.

Bezúdržbová zaplavená trakční baterie VARTA Hobby 90Ah | foto: Battery Import, s.r.o.

Takzvaná trakce neboli trakční akumulátor

Jednoduše řečeno je jakýkoliv akumulátor (i trakční baterie) zásobník elektrické energie. Při vybíjení převádí chemickou energii na elektrickou, při nabíjení zase naopak. Akumulátorem je nazýván proto, že dokáže energii akumulovat, neboli hromadit, a později takto uloženou elektrickou energii opět téměř kdykoli a kdekoli použít.

Na stejném principu fungují všechny známé typy baterií na více použití. Slovo baterie se pro akumulátory používá od okamžiku, kdy se akumulátory začaly sestavovat z více než jednoho článku - jednalo se tedy o baterii článků (více spojených elektrochemických zdrojů).

Trakční baterie a autobaterie

Trakční baterie se navenek nijak neliší od nejznámějšího typu akumulátoru jakým je autobaterie. Největší výrobce autobaterií, společnost Varta, vyrábí trakční baterie dokonce ve stejných plastových schránkách a jediným, na první pohled patrným, rozdílem je barva výrobku.

Uvnitř baterie je však zásadní konstrukční rozdíl, který činí z trakčního akumulátoru zcela odlišně využitelný zdroj energie. Klasická autobaterie má 2 hlavní účely. První je start motoru, kdy se vyčerpá pouze zlomek uložené energie. Druhým účelem je napájení spotřebičů během provozu vozidla, kdy už je baterie zároveň i dobíjena z alternátoru (osvětlení, svíčky v motoru, rádio, palubní přístroje, atd.).

Autobaterie je konstrukčně navržena tak, aby vždy podala maximální výkon v jednom krátkém okamžiku (start motoru = velký odběr proudu) a poté byla tato energie opět alternátorem doplněna. Delší a opakované vybíjení autobaterii škodí.

Z tohoto hlediska je trakční baterie přesný opak a plní téměř výhradně jediný účel. Nahromaděná energie se odčerpává pomalu, zpravidla až do úplného vybití a jednorázový krátký velký odběr proudu baterii neprospívá.

Obecně platí, že každá olověná baterie trpí opakovaným hlubokým vybíjením, ale pouze trakční baterie jsou navrženy tak, aby tomuto jevu co nejlépe odolávaly. Jak sám název "trakční" napovídá, jedná se především o baterie pro pohon případně pro tah.Baterie
Bezúdržbová gelová trakční baterie YUCELL 150Ah

Druhy trakčních baterií a trakčních akumulátorů

Trakční baterie je přenosný zdroj elektrické energie, použitelný všude tam, kde není možné napájet elektrické spotřebiče z běžné rozvodné sítě. Trakční baterie lze rozdělit do 3 základních skupin.

  • Zaplavené trakční baterie – jedná se o variantu s kapalným elektrolytem (roztokem kyseliny sírové a vody). Tyto trakční baterie jsou vhodné všude tam, kde není překážkou nebezpečí úniku kyseliny, baterie jsou sice méně výkonné, ale lze je nabíjet jakoukoliv nabíječkou a jsou nejodolnější z hlediska údržby, některé modely zaplavených trakčních baterií lze doplňovat destilovanou vodou, jiné jsou nízkoúdržbové.
  • Trakční baterie typu AGM - elektrolyt je zasáknutý ve skelném rounu, tyto trakční baterie jsou výkonnější, ale rovněž náchylnější na přebíjení, výrobce doporučuje nabíjet raději pouze elektronicky řízenou nabíječkou s automatickým přepnutím.
  • Trakční baterie GEL - gelovky jsou nejvýkonnějším typem trakční baterie, mají nejdelší životnost, ale jsou také nejchoulostivější. Tato choulostivost je však spojena se správným typem nabíječky. Platí pravidlo plně nabíjet a nepřebíjet. To zvládne hravě automat za pár korun a Vy získáte prvotřídní baterii. Příklad typické gelové trakční baterie, cenové dostupnosti a nejčastější použití naleznete ZDE.

Baterie-prodejna
Provozovna Battery Import s.r.o., Jaromírova 59, Praha 2 – prodej, poradenství, testovací centrum (Battery Expert)

Autor:

Nejčtenější

Slovníček pojmů pro financování vozu. Vyznáte se?
Slovníček pojmů pro financování vozu. Vyznáte se?

Zaslechli jste někdy pojem, zkratku nebo cizí slovní spojení, když jste si pořizovali vůz, a blesklo vám hlavou „to znám“? Při snaze vzpomenout si jste však...  celý článek

Přiblíží se lvíčata semifinále? Sázkaři jim po skvělém výkonu s Italy věří.
Přiblíží se lvíčata semifinále? Sázkaři jim po skvělém výkonu s Italy věří

Semifinále visí ve vzduchu! Po famózním zápase s Itálií věří ve výhru proti Dánsku drtivá většina tipérů. Bude ale na postup stačit? Podívejte se, na co míří...  celý článek

Další z rubriky

Autonehoda nebo porucha v zahraničí. Co dělat?
Autonehoda nebo porucha v zahraničí. Co dělat?

Dovolená klepe na dveře a mnoho řidičů se tradičně chystá vyrazit autem, ať už k moři nebo na hory. Co dělat, když vás za hranicemi potká porucha nebo nehoda?...  celý článek

V Německu má falešné kilometry každá třetí prodaná ojetina
V Německu má falešné kilometry každá třetí prodaná ojetina

Velmi častým argumentem pro dovoz ojetiny z Německa bývá tvrzení, že v SRN se auta nestáčejí, protože je to tam trestné. Nyní ale mýtus o nestáčení v Německu...  celý článek

Rychlá jízda se v zahraničí nevyplácí. Pokuty přijdou až domů.
Rychlá jízda se v zahraničí nevyplácí. Pokuty přijdou až domů

Patříte mezi řidiče, kteří často a rádi jezdí do zahraničí? Stalo se vám za poslední rok, že jste pokutu ze zahraničí museli řešit po svém návratu? Nejste si...  celý článek

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.