Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Chytřejší řízení dopravy v Praze umožňují počítače

Komerční sdělení   7:00aktualizováno  7:00
Pouhé lidské oko a mysl na složitost pražské dopravy už nestačí, je nutné přenechat její řízení počítačům. To se daří Technické správě komunikací hl. m. Prahy, která dopravně telematické systémy v Praze dlouhodobě rozvíjí.

Komerční sdělení

Toto jsou komerční sdělení. iDNES.cz neovlivňuje jejich obsah a není jejich autorem. Více

Komerční sdělení je speciální inzertní formát. Umožňuje inzerentům oslovit čtenáře na ploše větší, než je klasický banner, hodí se tedy například ve chvíli, kdy je potřeba popsat vlastnosti nového produktu, představit společnost nebo ukázat více fotografií.

Aby bylo na první pohled odlišitelné od redakčních textů, obsahuje jasné označení „Komerční sdělení“ v záhlaví článku.

Pro komerční sdělení platí podobná pravidla jako pro další formy inzerce na iDNES.cz. Nesmí tedy být v rozporu s dobrými mravy a zásadami poctivého obchodního styku, nesmí porušovat práva třetích osob a poškozovat něčí dobrou pověst. Na rozdíl od bannerové reklamy je z komerčních sdělení vyloučena politická inzerce.

Komerční sdělení, jejich titulky a tvrzení v nich obsažená nesmějí být lživá a klamavá.

Ceník komerčních sdělení včetně kontaktů na obchodní oddělení najdete zde.

Úsekové měření rychlosti | foto: TSK

Hustota dopravy v Praze je nejvyšší v České republice. Každý den se v centrální Praze pohybuje kolem 550 tisíc vozů, ve vnější části ještě o 100 tisíc více. Nejvytíženější křižovatky, jako např. Poděbradská – Kbelská, registrují až 70 tisíc vozů denně. Řešením složité dopravní situace jsou informační technologie, konkrétně dopravně telematické systémy, které integrují IT technologie s dopravním inženýrstvím, tak aby i při stávající infrastruktuře bylo možné optimalizovat přepravní výkony a zvýšit tím kvalitu dopravy. Dopravní telematika stále více používá světelné signalizace, nadřazené ústředny a nejrůznější dohledové, varovné a informační systémy.

Nekončící obnova telematického systému

Chytřejší řízení dopravy v Praze

Tak jak se neustále vyvíjí technika a mění nároky na data a informace, je tomu třeba přizpůsobovat i telematický systém. Operátoři dopravy, policie, záchranáři i účastníci silničního provozu kladou každým dnem vyšší požadavky na výkon techniky, ať už se jedná o detekci specifických informací, kvalitu obrazu z kamer, informaci o škodlivinách nebo počet vozidel a průjezdnost komunikace.

Je proto nezbytné přizpůsobovat, obnovovat a doplňovat či, řečeno počítačovou terminologií, „upgradovat“ dopravně telematické systémy. „Je to dlouhodobý a nekončící proces,“ upřesňuje Ladislav Pivec, ředitel Technické správy komunikací, která za tímto účelem iniciovala a realizovala projekt „Intenzifikace nasazení telematických zařízení ke zvýšení bezpečnosti a plynulosti dopravy v hl. m. Praze“ spolufinancovaný z Operačního programu Doprava.

Kamery jsou skvělým pomocníkem

Projekt navazuje na některé dřívější projekty TSK a rozšiřuje nově funkcionalitu telematického systému. V Praze v rámci něj bylo doplněno funkcí stmívání 160 světelných signalizačních zařízení. Schopnost dálkového dohledu ke kontrole dopravní situace nebo trestné činnosti posílilo 65 kamerových systému s videotekcí, která zefektivňuje dynamické řízení světelných signalizací.

Chytřejší řízení dopravy v Praze

Dalších 78 inteligentních otočných dopravních kamer vybavených dle potřeby doplňkovými senzory (bluetooth, radarový detektor apod.) umožňuje operátorský dohled, detekuje kolony, stojící vozidla, neprůjezdné křižovatky a dokáže i sčítat vozidla, klasifikovat je, měřit rychlost nebo počítat dojezdovou dobu. Spolu s navýšením počtů kamer, ale i detektorů a signalizačních zařízení bylo třeba posílit propojovací kabely a napojení. Optické kabely propojily 42 řídících ústředen stanic metra (10 na trase A, 19 na trase B a 13 na trase C) s venkovními křižovatkami.

Umělá inteligence v pražské dopravě

Zapojování většího množství technických zařízení a jejich propojování klade stále větší požadavky na zpracování dat a jejich využití k řízení dopravy. Základem jsou expertní systémy na úrovni umělé inteligence a rovněž vyšší míra automatizace křižovatek. Poměrně rozšířená je v Praze už dnes preference MHD. Z celkového počtu více než 630 křižovatek je touto funkcí vybavena zhruba polovina.

Dostatek dopravně telematických informací umožní zpřístupnit veřejnosti přes webový portál aplikaci „Plánovač tras“, která zobrazí aktuální dopravní situaci a bude doporučovat časově optimální trasy mezi zvolenými místy pro konkrétní druh vozidla (osobní, nákladní, autobus) včetně zobrazení interaktivního mapového okna. Mapový modul se sadou webových služeb bude k dispozici také na intranetu TSK za účelem podpory dalších telematických aplikací.

Těšnovský tunel v novém

Součástí pražských komunikací je také několik tunelů, ve kterých více než kde jinde platí vysoké požadavky na zajištění bezpečnosti a plynulosti dopravy. Tunel Těšnov, spojující Náměstí Ludvíka Svobody s Rohanským nábřežím, patří v Praze k nejstarším, a tak velmi pomohla jeho modernizace, konkrétně osvětlení LED technologií, optická síť i kamerový systém s videotekcí, ale také měření proudění vzduchu a škodlivin a zvýšená požární bezpečnost. Zajímavostí je infrastruktura umožňující komunikaci ústředny přímo s vozidly pomocí technologie, kterou budou některá vozidla vybavována už v nejbližším období, a to za účelem včasných informací pro řidiče.

Podrobnější informace o všech projektech TSK lze nalézt na webových stránkách www.prahou-plynule.cz.

Chytřejší řízení dopravy v Praze
Autor:


Hlavní zprávy

Cuketovo čokoládový chlebíček
Cuketovo čokoládový chlebíček

Potěšte rodinu rychlou dobrotou.

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.