Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bezkontaktní napájení elektromobilu: test od Daimleru a Conductix-Wampfler

Komerční sdělení   7:00aktualizováno  7:00
Je to tak jednoduché, jak to zní: místo elektromobilu s kabelem vůz zaparkuje a bezkontaktně a bezobslužně nabije baterie. Bezkontaktní napájení elektromobilu začne automaticky, jakmile vozidlo zastaví na příslušném nabíjecím místě.

Komerční sdělení

Toto jsou komerční sdělení. iDNES.cz neovlivňuje jejich obsah a není jejich autorem. Více

Komerční sdělení je speciální inzertní formát. Umožňuje inzerentům oslovit čtenáře na ploše větší, než je klasický banner, hodí se tedy například ve chvíli, kdy je potřeba popsat vlastnosti nového produktu, představit společnost nebo ukázat více fotografií.

Aby bylo na první pohled odlišitelné od redakčních textů, obsahuje jasné označení „Komerční sdělení“ v záhlaví článku.

Pro komerční sdělení platí podobná pravidla jako pro další formy inzerce na iDNES.cz. Nesmí tedy být v rozporu s dobrými mravy a zásadami poctivého obchodního styku, nesmí porušovat práva třetích osob a poškozovat něčí dobrou pověst. Na rozdíl od bannerové reklamy je z komerčních sdělení vyloučena politická inzerce.

Komerční sdělení, jejich titulky a tvrzení v nich obsažená nesmějí být lživá a klamavá.

Ceník komerčních sdělení včetně kontaktů na obchodní oddělení najdete zde.

Bezkontaktní napájení elektromobilu | foto: Conductix-Wampfler s.r.o.

Bezkontaktní napájení elektromobilu představuje velkou výhodu na veřejných místech. Indukční napájecí body se dají zabudovat do podlahy a jsou tak v bezpečí proti vandalismu.

Velkoplošné nasazení indukčního napájení je zatím hudba budoucnosti. K přezkoušení jednoho takového systému vytvořily firmy Daimler a Conductix-Wampfler v rámci projektu Spolkového ministerstva pro životní prostředí (BMU) základy bezkontaktní nabíjecí techniky pro elektromobily.

Hlavní cíl projektu "bezkontaktního nabíjení" byla bezpečnost, co nejvyšší účinnost, nejnižší hmotnost a rozměr.

podvozek

Bezkontaktní napájení elektromobilu přináší více komfortu a vyšší účinnost

Cílem praktického testu bylo vyzkoušet bezkontaktní napájení elektromobilu v praxi a zjištění předností či nedostatků oproti klasickému nabíjení kabelem. Už po několika málo dnech praktických zkoušek byl znát především uživatelský komfort a bezpečnost při nabíjení pomocí automatického nabíjecího procesu.

Bezkontaktní napájení elektromobilu

Nejpodstatnější částí testu bylo definování hlavně průběhu nabíjení. Bezkontaktní napájení elektromobilu ještě není na úrovni kabelového nabíjení, je ale s 90ti procenty velmi slibné a jen nepatrně horší než při nabíjení z elektrické zásuvky - a to při zohlednění všech komponent od zásuvky až k baterii.

Vyhodnocení prvních testovacích jízd s úkolem "dojet optimálně na nabíjecí pozici" ukazuje, že se to dá dobře zvládnout po dvou až třech pokusech. Menší odchylka od optimální pozice řádově v centimetrech je systémem snášena bez větší ztráty efektivity napájení elektromobilu a přenosu nabíjecího výkonu.

Systém také vykazuje dobré výsledky v oblasti bezpečnosti elektromagnetického záření. Úkol pro budoucí vývojové práce bude další optimalizace, zvyšování účinnosti a vývoj řešení pro sériové použití.

Technologie a automobily

Prototypy vyvinuté v rámci projektu jsou vybavené usměrňovací elektronikou a cívkou, která je integrována do podvozku vozidla. Uložení cívky může být realizováno ve dvou variantách - buď je cívka připevněná k podvozku vozidla nebo je do něho integrována.

Kromě bezkontaktního přenosu energie zajišťuje systém určený k napájení elektromobilu automatickou asistenci pro najetí vozidla na nabíjecí pozici a bezdrátovou komunikaci mezi vozidlem a nabíjecí stanicí, která automaticky inicializuje nabíjecí proces, řídí jeho průběh a identifikuje vozidlo. V oblasti mezi cívkou a primární částí systému dochází k automatické identifikaci cizích předmětů.

Vědecký výzkum a rozsáhlé systémové simulace tvoří základ pro vývoj a konstrukci jednotlivých komponent bezdotykového nabíjení schopných spolehlivě pracovat v osobních automobilech. Jednotlivé komponenty je třeba navíc neustále optimalizovat s ohledem na rozměry a hmotnost.

Conductix-Wampfler vyvinul všechny komponenty k bezdotykovému napájení elektromobilu a navazuje tím na rozsáhlé zkušenosti s indukčním přenosem energie v průmyslové automatizaci a na znalosti z bezkontaktního nabíjení elektrobusů v Genue a Turíně, které jsou v provozu již od roku 2003.

Firma Daimler definovala požadavky na nabíjecí systém a upravila asistenční systémy řidiče. Integrován byl do dvou vozidel Mercedes-Benz třídy B E-CELL Plus. Umístění civky do prostoru podvozku zajistila firma Röchling Automotive.

Oba vyrobené prototypy byly přihlášeny do běžného provozu. Dvě indukční nabíjecí stanice na bezkontaktní napájení elektromobilu jsou umístěny ve vývojovém středisku Daimleru Böblingen-Hulb a jsou intenzivně využívány v praktických testech.

Bezkontaktní napájení elektromobilu: test od Daimleru a Conductix-Wampfler

Bezkontaktní napájení elektromobilu má budoucnost

První poznatky potvrzují jasnou výhodu pro bezkontaktní napájení elektromobilu zejména v komfortu obsluhy ve srovnání s nabíjením kabelem. Systém je schopný praktického využití a zároveň umožňuje další optimalizaci v oblasti rozměrů, hmotnosti a integrace do dalších vozidel.

Souběžně probíhá hodnocení dalších projektů pro potenciální použití indukčního nabíjení v malých dodávkách a autobusech. Výsledek aktuálních testů směřuje k národní i mezinárodní standardizaci - cílem je vzájemná kompatibilita mezi indukčními nabíjecími systémy různých dodavatelů a výrobců aut.

Autor:
Témata: Elektromobil

Nejčtenější

Top aplikace nejen pro manažery
Top aplikace nejen pro manažery

Dnes pro vás internetový obchod Huramobil.cz připravil super aplikace do kanceláře, které ocení nejen manažeři. S těmito aplikacemi můžete mít pod kontrolou...  celý článek

Česko nedovolí překvapení! Tipér Kladenak10 si jde pro výhru 70 600 Kč
Česko nedovolí překvapení! Tipér Kladenak10 si jde pro výhru 70 600 Kč

Jak naskočí po nepovedeném podzimu čeští reprezentanti do kvalifikace o MS 2018? Největší komunita sázkařů nepřipouští překvapení a sázkař Kladenak10 si po...  celý článek

České zlaté ručičky reprezentuje v zahraničí výrobce zastřešení ALUKOV
České zlaté ručičky reprezentuje v zahraničí výrobce zastřešení ALUKOV

Tradiční rodinná firma ALUKOV byla založena v Chrudimi v roce 1995 a dnes již patří mezi bohatství českého hospodářství. V zahraničí reprezentuje český um a...  celý článek

I váš domácí mazlíček ví, že je zalévání zahrady vodou z hadice zbytečně drahé.
Jak hospodařit s dešťovou vodou?

Každý hospodárný člověk přemýšlí, jak by co nejvíce ušetřil a zároveň za sebou zanechal co nejmenší ekologickou stopu. Jak ale ušetřit na drahé městské vodě?...  celý článek

Stát bude rozdávat miliony na podporu hospodaření s dešťovou vodou.
Stát od dubna rozdává 100 milionů na hospodaření s dešťovou vodou

Také se už těšíte na zahrádkářskou sezónu, ale děsíte se následného vyúčtování za vodné nebo stočné? Máme pro vás dobrou zprávu. Ministerstvo životního...  celý článek

Další z rubriky

Podívejte se na atraktivní designové novinky litých kol pro rok 2017
Podívejte se na atraktivní designové novinky litých kol pro rok 2017

Nadcházející jaro přináší také novinky od prémiových značek litých kol AEZ a DOTZ, které si již nyní můžete prohlédnout v novém 3D konfigurátoru kol. Ten...  celý článek

Nová ŠKODA KODIAQ se ukrývá v lese. Stačí ji jen najít
Nová ŠKODA KODIAQ se ukrývá v lese. Stačí ji jen najít

Že trávíme až příliš času doma před obrazovkami televizí a monitorů si uvědomuje většina z nás. Automobilka ŠKODA AUTO se s tím rozhodla něco udělat a v rámci...  celý článek

Kde se dají sehnat lineární systémy SKF za dobrou cenu?
Kde se dají sehnat lineární systémy SKF za dobrou cenu?

Lineární systémy SKF kombinují prvky pro lineární pohon, jako jsou válečkové a kuličkové šrouby, a lineárního vedení. Kompletní sortiment lineárních produktů...  celý článek

Palačinky z ovesných vloček
Palačinky z ovesných vloček

Sladká a zdravá rychlovka. :)

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.