Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bezkontaktní napájení elektromobilu: test od Daimleru a Conductix-Wampfler

Komerční sdělení   7:00aktualizováno  7:00
Je to tak jednoduché, jak to zní: místo elektromobilu s kabelem vůz zaparkuje a bezkontaktně a bezobslužně nabije baterie. Bezkontaktní napájení elektromobilu začne automaticky, jakmile vozidlo zastaví na příslušném nabíjecím místě.

Komerční sdělení

Toto jsou komerční sdělení. iDNES.cz neovlivňuje jejich obsah a není jejich autorem. Více

Komerční sdělení je speciální inzertní formát. Umožňuje inzerentům oslovit čtenáře na ploše větší, než je klasický banner, hodí se tedy například ve chvíli, kdy je potřeba popsat vlastnosti nového produktu, představit společnost nebo ukázat více fotografií.

Aby bylo na první pohled odlišitelné od redakčních textů, obsahuje jasné označení „Komerční sdělení“ v záhlaví článku.

Pro komerční sdělení platí podobná pravidla jako pro další formy inzerce na iDNES.cz. Nesmí tedy být v rozporu s dobrými mravy a zásadami poctivého obchodního styku, nesmí porušovat práva třetích osob a poškozovat něčí dobrou pověst. Na rozdíl od bannerové reklamy je z komerčních sdělení vyloučena politická inzerce.

Komerční sdělení, jejich titulky a tvrzení v nich obsažená nesmějí být lživá a klamavá.

Ceník komerčních sdělení včetně kontaktů na obchodní oddělení najdete zde.

Bezkontaktní napájení elektromobilu | foto: Conductix-Wampfler s.r.o.

Bezkontaktní napájení elektromobilu představuje velkou výhodu na veřejných místech. Indukční napájecí body se dají zabudovat do podlahy a jsou tak v bezpečí proti vandalismu.

Velkoplošné nasazení indukčního napájení je zatím hudba budoucnosti. K přezkoušení jednoho takového systému vytvořily firmy Daimler a Conductix-Wampfler v rámci projektu Spolkového ministerstva pro životní prostředí (BMU) základy bezkontaktní nabíjecí techniky pro elektromobily.

Hlavní cíl projektu "bezkontaktního nabíjení" byla bezpečnost, co nejvyšší účinnost, nejnižší hmotnost a rozměr.

podvozek

Bezkontaktní napájení elektromobilu přináší více komfortu a vyšší účinnost

Cílem praktického testu bylo vyzkoušet bezkontaktní napájení elektromobilu v praxi a zjištění předností či nedostatků oproti klasickému nabíjení kabelem. Už po několika málo dnech praktických zkoušek byl znát především uživatelský komfort a bezpečnost při nabíjení pomocí automatického nabíjecího procesu.

Bezkontaktní napájení elektromobilu

Nejpodstatnější částí testu bylo definování hlavně průběhu nabíjení. Bezkontaktní napájení elektromobilu ještě není na úrovni kabelového nabíjení, je ale s 90ti procenty velmi slibné a jen nepatrně horší než při nabíjení z elektrické zásuvky - a to při zohlednění všech komponent od zásuvky až k baterii.

Vyhodnocení prvních testovacích jízd s úkolem "dojet optimálně na nabíjecí pozici" ukazuje, že se to dá dobře zvládnout po dvou až třech pokusech. Menší odchylka od optimální pozice řádově v centimetrech je systémem snášena bez větší ztráty efektivity napájení elektromobilu a přenosu nabíjecího výkonu.

Systém také vykazuje dobré výsledky v oblasti bezpečnosti elektromagnetického záření. Úkol pro budoucí vývojové práce bude další optimalizace, zvyšování účinnosti a vývoj řešení pro sériové použití.

Technologie a automobily

Prototypy vyvinuté v rámci projektu jsou vybavené usměrňovací elektronikou a cívkou, která je integrována do podvozku vozidla. Uložení cívky může být realizováno ve dvou variantách - buď je cívka připevněná k podvozku vozidla nebo je do něho integrována.

Kromě bezkontaktního přenosu energie zajišťuje systém určený k napájení elektromobilu automatickou asistenci pro najetí vozidla na nabíjecí pozici a bezdrátovou komunikaci mezi vozidlem a nabíjecí stanicí, která automaticky inicializuje nabíjecí proces, řídí jeho průběh a identifikuje vozidlo. V oblasti mezi cívkou a primární částí systému dochází k automatické identifikaci cizích předmětů.

Vědecký výzkum a rozsáhlé systémové simulace tvoří základ pro vývoj a konstrukci jednotlivých komponent bezdotykového nabíjení schopných spolehlivě pracovat v osobních automobilech. Jednotlivé komponenty je třeba navíc neustále optimalizovat s ohledem na rozměry a hmotnost.

Conductix-Wampfler vyvinul všechny komponenty k bezdotykovému napájení elektromobilu a navazuje tím na rozsáhlé zkušenosti s indukčním přenosem energie v průmyslové automatizaci a na znalosti z bezkontaktního nabíjení elektrobusů v Genue a Turíně, které jsou v provozu již od roku 2003.

Firma Daimler definovala požadavky na nabíjecí systém a upravila asistenční systémy řidiče. Integrován byl do dvou vozidel Mercedes-Benz třídy B E-CELL Plus. Umístění civky do prostoru podvozku zajistila firma Röchling Automotive.

Oba vyrobené prototypy byly přihlášeny do běžného provozu. Dvě indukční nabíjecí stanice na bezkontaktní napájení elektromobilu jsou umístěny ve vývojovém středisku Daimleru Böblingen-Hulb a jsou intenzivně využívány v praktických testech.

Bezkontaktní napájení elektromobilu: test od Daimleru a Conductix-Wampfler

Bezkontaktní napájení elektromobilu má budoucnost

První poznatky potvrzují jasnou výhodu pro bezkontaktní napájení elektromobilu zejména v komfortu obsluhy ve srovnání s nabíjením kabelem. Systém je schopný praktického využití a zároveň umožňuje další optimalizaci v oblasti rozměrů, hmotnosti a integrace do dalších vozidel.

Souběžně probíhá hodnocení dalších projektů pro potenciální použití indukčního nabíjení v malých dodávkách a autobusech. Výsledek aktuálních testů směřuje k národní i mezinárodní standardizaci - cílem je vzájemná kompatibilita mezi indukčními nabíjecími systémy různých dodavatelů a výrobců aut.

Autor:

Nejčtenější

Letní scéna Harfa láká na kulturní léto plné zábavy.
Letní scéna Harfa láká na kulturní léto plné zábavy

Od 10. července do 3. září 2017 pro vás Letní scéna Harfa připravila celkem 37 představení, ve kterých se můžete těšit na celou řadu oblíbených českých herců....  celý článek

Sedačky s unikátním potahovým materiálem.
Sedačky s unikátním potahovým materiálem

I vy máte před koupí sedačky v bílé barvě respekt? Toužíte po světlé sedačce, ale strach ze zašpinění a čištění Vás nadobro odradil? Prozradíme Vám, díky čemu...  celý článek

Proč nekupovat levné povlečení.
Proč nekupovat levné povlečení

Jak se říká: „Nejsme tak bohatí, abychom si mohli dovolit kupovat levné věci.“ Přesně to platí i při výběru ložního povlečení. Zdánlivě nízká počáteční...  celý článek

Nákup bezpečnostních dveří: Co všechno brát v potaz?
Nákup bezpečnostních dveří: Co všechno brát v potaz?

Současná doba je bohužel značně nejistá. Na mysli máme jak příchod nelegálních migrantů směrem do střední Evropy, tak i kriminalitu všeobecně. I proto se...  celý článek

Máme pro vás 3 nejefektivnější metody omlazení pleti bez skalpelu.
Máme pro vás 3 nejefektivnější metody omlazení pleti bez skalpelu

Již mnoho let neplatí, že pokud chceme vypadat o pár let mladší a minimalizovat své vrásky, je jediným možným krokem plastická operace za desetitisíce korun....  celý článek

Další z rubriky

Autonehoda nebo porucha v zahraničí. Co dělat?
Autonehoda nebo porucha v zahraničí. Co dělat?

Dovolená klepe na dveře a mnoho řidičů se tradičně chystá vyrazit autem, ať už k moři nebo na hory. Co dělat, když vás za hranicemi potká porucha nebo nehoda?...  celý článek

Nový vůz bez starostí i úspor? S operativním leasingem ANO
Nový vůz bez starostí i úspor? S operativním leasingem ANO

Časy se mění a pohled Čechů na vozy také. Čím dál více z nás vnímá auto jako spotřební věc, kterou nepotřebujeme vlastnit. Mnohem důležitější je spolehlivost a...  celý článek

Rychlá jízda se v zahraničí nevyplácí. Pokuty přijdou až domů.
Rychlá jízda se v zahraničí nevyplácí. Pokuty přijdou až domů

Patříte mezi řidiče, kteří často a rádi jezdí do zahraničí? Stalo se vám za poslední rok, že jste pokutu ze zahraničí museli řešit po svém návratu? Nejste si...  celý článek

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.