Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

BASF mění historii jachtingu

  0:01aktualizováno  0:01
Také si vždy při slově jachting vybavíte nádherné bíle lodě s běloskvoucími plachtami? Společnost BASF však přichází s novinkou, jež toto sportovní odvětví navždy změní. Přední britský jachtař Alex Thomson totiž díky funkčnímu pigmentu od BASF vypluje na moře s historicky první celo-černou jachtou.

Nová jachta Alexe Thomsona září mezi bílými plachtami jako černá perla. | foto: BASF

Prvním závodem v rámci partnerství BASF s Alexem Thomsonem bude Transat Jacques Vabre. Jedná se o závod vedoucí z Francie do Brazílie, v němž jachty musí překonat vzdálenost 5 000 mil. Stěžejní ovšem bude závod Vendeé Globe 2016 na 26 000 mil.

Jestli bude nová závodní jachta IMOCA 60, navržená světově proslulým průmyslovým designérem Konstantinem Grcicem, nejrychlejší na světě, se teprve ukáže. Jedna věc je ale jistá už teď – fanoušky a příznivce jachtingu jistě na první pohled zaujme netradiční design.

Černá perla

Jachta závodního týmu Alexe Thomsona, též sponzorovaná prestižní automobilovou značkou Mercedes – Benz, je první jachtou na světě, jejíž trup, paluba i plachty jsou celé černé. Černou barvu paluby umožnil unikátní nátěr se speciálním funkčním pigmentem, který vyvinula společnost BASF.

„Spolupráce s BASF nám umožnila vytvořit skutečně jedinečný design. Nic z toho by nebylo možné bez schopností a dovedností profesionálů z BASF,“ říká Steward Hosford, generální ředitel sportovní poradenské firmy 5 West.

Černá perla

Jachty s černými plachtami a trupem úplnou novinkou nejsou. Ovšem celo-černá paluba je něco dosud nevídaného. Tato barevná úprava byla do nynějška nemožná kvůli silnému slunečnímu záření, před nímž se na širém moři není kam schovat. Tmavou palubu ostré paprsky rozpálily na tak vysokou teplotu, že i prostory v podpalubí se staly téměř neobyvatelnými.

Společnosti BASF se ale podařilo vyvinout unikátní nátěr se speciálními pigmenty, které sluneční paprsky odráží a neabsorbují. „Jde o zvláštní nátěrovou technologii založenou na funkčních pigmentech,“ vysvětluje Arno Tuchbreiter, vedoucí marketingu v oddělení pigmentů a dodává: „Tento nátěr způsobí, že povrch je chladnější a posádka lodi se může po palubě pohodlně procházet i na boso. Zároveň zabrání nesnesitelnému hromadění tepla v kajutách.“

Stavitelé lodí používají funkční pigmenty, které se prodávají pod značkou Paliogen® a pigmenty odrážející paprsky z řady Sicopal®. Tmavé plochy díky těmto nátěrům odráží velkou část slunečního světla, teplota na povrchu i uvnitř lodi je tak podstatně nižší.

Černé pigmenty ocení i řidiči

Nátěr s funkčními pigmenty v sobě nese velký potenciál stát se též součástí automobilového průmyslu. „Mercedes-Benz se spojil se společností BASF a od samého počátku vývoje tohoto speciálního nátěru jej testoval na svých vozidlech.

V průběhu několika následujících letech chceme tuto technologii využít na několika našich modelech. Ve chvíli, kdy se bude interiér vozidla méně zahřívat, nebude potřeba jej tolik klimatizovat. To bude mít samozřejmě pozitivní účinek – snížení spotřeby paliva a potažmo snížení emisí CO2,“ říká Martin Bremer, šéf oddělení barev a designu ve společnosti Mercedes-Benz.



Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.