Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


75 procent chyb na webu lze odstranit testováním

Komerční sdělení   7:00aktualizováno  7:00
Zákaznické výzkumy, v online prostředí hovoříme o uživatelském testování, jsou zásadním zdrojem informací. Přesto jim české firmy věnují málo pozornosti. Argumentují tím, že výzkumy jsou náročné a drahé. Nyní si lze stáhnout manuál, jak si základní výzkum webu provést interně s minimálními náklady.

Komerční sdělení

Toto jsou komerční sdělení. iDNES.cz neovlivňuje jejich obsah a není jejich autorem. Více

Komerční sdělení je speciální inzertní formát. Umožňuje inzerentům oslovit čtenáře na ploše větší, než je klasický banner, hodí se tedy například ve chvíli, kdy je potřeba popsat vlastnosti nového produktu, představit společnost nebo ukázat více fotografií.

Aby bylo na první pohled odlišitelné od redakčních textů, obsahuje jasné označení „Komerční sdělení“ v záhlaví článku.

Pro komerční sdělení platí podobná pravidla jako pro další formy inzerce na iDNES.cz. Nesmí tedy být v rozporu s dobrými mravy a zásadami poctivého obchodního styku, nesmí porušovat práva třetích osob a poškozovat něčí dobrou pověst. Na rozdíl od bannerové reklamy je z komerčních sdělení vyloučena politická inzerce.

Komerční sdělení, jejich titulky a tvrzení v nich obsažená nesmějí být lživá a klamavá.

Ceník komerčních sdělení včetně kontaktů na obchodní oddělení najdete zde.

75 % chyb na webu lze odstranit testováním | foto: AITOM Digital s.r.o.

Zákaznické výzkumy hrají zásadní roli v nastavení obchodní a marketingové strategie, a to v segmentu B2B i B2C. Mnoho firem se však mylně domnívá, že na drahé výzkumy od agentur nemají prostředky, případně raději investují do jiných oblastí, inovací a podobně. V e-commerce je prodejním kanálem obvykle webová stránka, v rámci výzkumů se tedy obvykle zkoumá web a jeho prodejní potenciál.

„Myslím, že ztrácet zákazníky je mnohem nákladnější než testování, navíc s moderními technologiemi se dá udělat základní výzkum za pár tisícovek,“ říká Tomáš Odl, vedoucí vývoje digitální agentury AITOM, která provádí výzkumy a učí firmy, jak si provést výzkum sami.

Právě obavy firem z výrazných nákladů přivedly agenturu AITOM na myšlenku vytvořit manuál, podle kterého by si firmy mohly provádět výzkumy interně.

„Uvědomili jsme si, že takový manuál na trhu zcela chyběl. Malé firmy si zkrátka drahé výzkumy dovolit nemohou. Věříme, že manuál jim pomůže vylepšit si web,“ vysvětluje výkonný ředitel agentury Pavel Houser. Manuál lze bezplatně stáhnout na www.pojdmetestovat.cz.

Už 6 zákazníků odhalí 75 % závažných chyb

Podle výzkumů Jakoba Nielsena stačí pouhých 6 testerů, abyste na webu odhalili 75 % závažných chyb. To je pro začátek zcela dostačující, navíc můžete po takto malých skupinách testovat opakovaně, až web doladíte k dokonalosti.

„Nejefektivnější metodou, jak ověřit funkčnost webu, je otestovat jej přímo se zákazníky. Zákazníci dostanou možnost pod dozorem web “proklikat” a odhalí vám tak slabá místa, kde např. logicky nenavazují konverzní cesty a podobně,“ vysvětluje Tomáš Odl. Takové testování může příkladně ukázat, že si zákazníci neobjednávají vaše produkty či služby, protože si nejsou jistí záručními podmínkami, nemohou najít příslušné tlačítko nebo si třeba neví rady s vyplněním poptávkového formuláře.

„Ano, i to se stává. Testovali jsme například e-shop pro kutily, kde bylo nákupní tlačítko malé a nevýrazné a celá řada uživatelů, která nebyla v IT oblasti tak zběhlá, jej přehlédla a tudíž nenakoupila.“ potvrzuje Tomáš Odl.

Nejdůležitější je vybrat správné testery a sestavit funkční scénář

Nejdůležitější je vybrat si dobře testery, upozorňuje Tomáš Odl. Testeři, kteří nezapadají do cílové skupiny, nijak nepomohou na webových stránkách vyřešit potřebné nedostatky. Pokud jsou testeři vybráni dobře, skutečně stačí 6 testování.

„K volbě mohou pomoci persony nebo popis zákazníka pomocí metody Value Proposition Canvas. Pokud si nejste jistí, je lépe investovat do konzultanta, který vám pomůže testery vybrat. Jakmile oslovíte nevhodné testery, ztratili jste čas i peníze,“ varuje před úskalím testování Daniel Musil, konzultant online řešení v AITOMu.

75 % chyb na webu lze odstranit testováním

Dále je nutné vědět, co chcete testováním zjistit: například proč zákazníci neobjednávají, jak působí webové stránky z hlediska vnímání značky, zda dohledají konkrétní produkt či službu a podobně. Podle cíle si nastavíte modelový scénář a úkoly.

„Během testování uživatelům zadáváte drobné úkoly. Například: najděte reference, objednejte si produkt podle zadaných kritérií a podobně. Potom sledujete, jak se uživatel na webu orientuje, co mu dělá problémy. Podle výsledků pak lze optimalizovat celý prodejní proces,“ vysvětluje Michal Vaníček, vedoucí oddělení online marketingu v AITOMu.

Rozhoduje cena a tón komunikace

Obecně se AITOMu napříč všemi testováními potvrzuje, že zákazníci chtějí mít především jasno o kompletní ceně, včetně povinných poplatků, dopravy a tak dále. Krom toho zákazníci také dají na tón komunikace, který musí zapadat do rámce, na který jsou zvyklí ze svého prostředí. Laicky řečeno, jinak je nutné promovat zboží a služby ženě na mateřské nebo muži středního věku.

AITOM již několik měsíců pracuje na vzdělávacím programu, který by firmám umožnil vyzkoušet interní uživatelské testování. Problematika testování a zákaznických výzkumů je velmi komplexní, proto je připraven jednoduchý manuál, který si může kdokoli stáhnout a podle instrukcí si testování provést. Manuál najdete na webu www.pojdmetestovat.cz.

„Uživatelské testování včetně přípravy a vyhodnocení celkově zabere zhruba 30 hodin času. Základem je obyčejný selský rozum a alespoň trocha technických znalostí. Pokud má firma šikovný interní tým, určitě si základní testování dokáže udělat sama,“ potvrzuje Vaníček.

Autor:

Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.