Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Pivovar Holba v Hanušovicích slaví 140 let

Komerční sdělení   7:00aktualizováno  7:00
Hanušovické pivo znají lidé především na střední Moravě a ve východních Čechách, ale čepuje se už i v Mekce piva v Plzni, restauracích v okolních zemích nebo ve Skandinávii

Komerční sdělení

Toto jsou komerční sdělení. iDNES.cz neovlivňuje jejich obsah a není jejich autorem. Více

Komerční sdělení je speciální inzertní formát. Umožňuje inzerentům oslovit čtenáře na ploše větší, než je klasický banner, hodí se tedy například ve chvíli, kdy je potřeba popsat vlastnosti nového produktu, představit společnost nebo ukázat více fotografií.

Aby bylo na první pohled odlišitelné od redakčních textů, obsahuje jasné označení „Komerční sdělení“ v záhlaví článku.

Pro komerční sdělení platí podobná pravidla jako pro další formy inzerce na iDNES.cz. Nesmí tedy být v rozporu s dobrými mravy a zásadami poctivého obchodního styku, nesmí porušovat práva třetích osob a poškozovat něčí dobrou pověst. Na rozdíl od bannerové reklamy je z komerčních sdělení vyloučena politická inzerce.

Komerční sdělení, jejich titulky a tvrzení v nich obsažená nesmějí být lživá a klamavá.

Ceník komerčních sdělení včetně kontaktů na obchodní oddělení najdete zde.

140 let - Jsme ryzí, nejsme cizí | foto: Pivovar HOLBA, a.s.

Historii dlouhou 140 let má za sebou pivovar Holba v Hanušovicích na Šumpersku. První velký tovární pivovar na střední Moravě založil Josef Müllschitzký. "Je mi ctí, že mohu pokračovat v jeho díle,“ vyznává  ředitel pivovaru Vladimír Zíka.

Pane řediteli, v čem tkví velikost zakladatele pivovaru Josefa Müllschitzkého?
On  pochopil, že moderní pivovar je zcela něco jiného, než tu bylo do té doby. Využil možností, které skýtala budovaná železnice Šternberk–Dolní Lipka, vedoucí přes Hanušovice. Uměl vyhodnotit historická a zeměpisná fakta a rychle zareagoval na změny v pivovarnictví umožňující vznik nových pivovarů. Podařilo se mu přesvědčit bohaté podnikatele, aby investovali v Hanušovicích do výroby piva. Zkrátka udělal to, co musel udělat jako začínající podnikatel, aby prosadil svůj životní plán. 

Co znamená historie pro pivovar Holba obecně?
Pivovarnictví je jeden z velice starých oborů lidské činnosti. Je pro nás velkou ctí navazovat na takovou tradici. Je to jasně daná informace, že když má pivo takovou historii, tak tu bude i nadále. A jeho obliba stále roste. Samozřejmě proces výroby zůstává dál stejný, mění se jenom používaná technologie. Nicméně cíl zůstává stejný: vyrábět dál kvalitní pivo. 

Takže pořád je co zlepšovat?
To je vždycky, i když pivovarnictví je tradiční a poměrně konzervativní obor. Naštěstí tisíciletá tradice výroby piva špatné směry vyselektovala. Takže zásadní změny a objevy ani není možné očekávat. Klasická výroba piva je přírodní proces, tedy alespoň její hlavní část. A příroda se nedá ošidit, i když se bude používat nejmodernější počítači řízená technologie. Člověk by neměl nikdy jít proti podstatě tohoto procesu.

Hanušovický pivovar  má svůj rajon, kde sice nemají monopol na dodávku piva, ale prodává tam většinu své produkce. Čím to, že rajonizace přežívá i řadu let po jejím zrušení?
Původně byly důvodem omezeného regionu především dopravní možnosti a nízká trvanlivost piva. Vždyť tam, kde nebyla železnice, se pivo vozilo na povozech tažených koňmi nebo voly. Po zestátnění pivovarů zavedly úřady rajonizaci administrativně. Na začátku devadesátých let minulého století přestala rajonizace platit a začaly se sem prosazovat velké pivovary. Ty počáteční ataky byly velmi tvrdé. Ztratili jsme řadu odběratelů. Zejména proto, že velké pivovarské společnosti tehdy byly schopné nabídnout finančně zajímavou podporu prodeje. Na to jsme nemohli přiměřeně reagovat. Když jsme se s tím srovnali a byli jsme schopni nabídnout srovnatelné podmínky, zákazníci se ve velkém vraceli k nám. Rozhodli o tom sami konzumenti. Naše pivo už ale prodáváme po celé republice i v zahraničí. Výraznou většinu však dál prodáváme takzvaně kolem komína, což je nyní část střední Moravy a východních Čech.  

Nejžádanějším pivem z produkce Holby je jedenáctka Šerák. Proč pivo netradiční stupňovitosti vlastně vzniklo?
Kategorie jedenáctek vznikla někdy na přelomu šedesátých a sedmdesátých let dvacátého století. V Holbě se vyrábí třicet let. Jedním z důvodů byl i občasný nedostatek kvalitních surovin pro výrobu piva, jejichž významná část se exportovala bez ohledu na potřeby československého pivovarnictví. Proto se administrativním rozhodnutím omezila výroba dvanáctky a byla zavedena jedenáctka. Některé pivovary to braly jako nutné zlo. Jiné se chopily příležitosti. Stále víc se ukazuje, že je to skvělý kompromis mezi desítkou a dvanáctkou. Dnes se bez jedenáctky neobejde prakticky  žádný pivovar. 

Kde byste chtěl vidět pivovar za deset let, kdy bude slavit 150. výročí založení?
Věřím, že bude pokračovat v dobré kondici a naše piva budou lidem dál skvěle chutnat.

Holba je Moravanů chlouba

Ve středověku oblast Jeseníků proslula procesy s čarodějnicemi. O pár set let později Josef Mullschitzký zadělal na tradici, která přinesla Hanušovicím jinou, lepší pověst. Magický nádech pivu Holba, které se tady vaří dnes, dodává i používaná voda z podzemních pramenů, které jsou přímo v areálu pivovaru.

140 let  - Jsme ryzí, nejsme cizí

Dlouhá léta hanušovické pivo znamenalo tři piva, osmičku, desítku a dvanáctku. V roce 1984 podnik vyprodukoval první várku dnes už legendární jedenáctky, která na rozdíl od starších piv dostala i jméno: Šerák.

Dnes se v Hanušovicích vyrábí také nealkoholické pivo, polotmavé, světlý speciál 13,51 nebo tmavý porter Holba Strong a ochucené pivo Holba Brusinka s mátou.

Šerák vařený z ječného sladu a českého chmele  má 4,7 procenta alkoholu. Pěna je po nalití stálá, světle zlatým pivem stoupají malé bublinky a nasládlá vůně. Chladný "horský“ říz se v ústech rozprostírá postupně, zakončuje jej široce rozkročená a zdánlivě nekonečná suchá hořká chuť.

140 let  - Jsme ryzí, nejsme cizí

Na svůj Šerák jsou hanušovičtí pivovarníci právem hrdi, proto ho pojmenovali podle stejnojmenného kopce v Jeseníkách. A zatímco jeho výška zůstává, oblíbenost Holby Šerák neustále roste.

První várka dnešního "třicátníka“ naplnila pouze sudy, hned poté se však Holba Šerák začal stáčet do lahví. Jejich původní podobu připomínají tři nejstarší etikety, které můžete najít v omezené sérii narozeninových  multipacků. 

140 let  - Jsme ryzí, nejsme cizí

Za pozornost  určitě stojí také areál pivovaru. Leží v malebném podhůří s unikátním přírodním koloritem.

Na návštěvu do pivovaru Holba je možné zavítat od úterý do pátku, vstupné stojí třicet korun. Kromě příjemné pivovarské hospůdky tady nejdete také muzeum, které přibližuje historii pivovarnictví  i a atmosféru starých výčepů.

140 let  - Jsme ryzí, nejsme cizí

Pokud toužíte po stylové idylce, můžete posedět třeba u pivovarských rybníků, pozorovat jejich obyvatele  a u toho popíjet ryzí pivo z hor. Při troše štěstí se setkáte i s vodníkem  Pivínkem, který si hlídá svůj revír. Každoročně s ním licitují rybáři při podzimním výlovu, aby jim  podstoupil svoje vodní království.

140 let  - Jsme ryzí, nejsme cizí
140 let  - Jsme ryzí, nejsme cizí
Autor:


Komerční sdělení

Komerční sdělení je placená služba portálu zprávy.iDNES.cz, která měsíčně osloví 650 000 uživatelů. Další informace najdete ZDE

Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.